Sigmax: "Leer van kampioenen en omzeil bekende valkuilen"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Digitale transformatie gaat ieder bedrijf aan en de hele organisatie wordt erin betrokken. Een samenhangende strategie is hiervoor noodzakelijk. Andere organisaties hebben eerder met hetzelfde bijltje gehakt. Leer van hun successen én blunders.

Keuzes, heel veel keuzes, maken dat het pad naar digitale volwassenheid van uw organisatie bezaaid ligt met valkuilen. Op allerlei vlakken kunt u besluiten nemen die een impact hebben op technologie, mensen en processen. Belangrijk om te onthouden is dat, ondanks uw unieke vraagstuk van digitaal transformeren, andere bedrijven met vergelijkbare kwesties zijn geconfronteerd. Er zijn lessen te trekken uit wat anderen heel goed of juist verkeerd hebben aangepakt.

Duidelijke visie voorwaarde voor succes
Om met een succes te beginnen: iedereen kent pizzaketen Domino’s. Technologie is in de woorden van de Nederlandse CEO André ten Wolde “extreem belangrijk” voor de fooddienst. Zij zetten volledig in op klanttevredenheid en een jonge doelgroep: daarom wordt volop ingezet op snelle bezorging via slimmere distributie, track ’n trace voor de consument in het gehele proces, experimentele bezorgdrones, innovatieve apps en marketing/sales via sociale kanalen. Het resultaat is een gemiddeld jaarlijks groeipercentage van 17 procent.

Millenials laten frisse wind waaien
Spaces zet in op de trend dat organisaties die voorheen vanuit één kantoor opereerden, nu veranderen in netwerkorganisaties. Met de instroom van een nieuwe generatie werknemers, zult u een veranderde manier van werken ervaren. Deze zogenaamde ‘millenials’ hebben, anders dan oudere generaties, een grotere behoefte aan flexibele contracten en werkplekken. Daarbij hechten ze veel behoefte aan sociale contactmomenten en hoogstaande technologie. Het in 2008 opgerichte Spaces schudde de kantoormarkt op door millenials al van begin af aan centraal in de strategie centraal te stellen. Spaces faciliteert de jongste generatie met flexibel in te richten ruimten waarbij werknemers elkaar op een prettige manier ontmoeten. Het concept rond ‘kantoorruimte as-a-service’ slaat aan, vooral in de Randstad. Daardoor willen concurrenten van het succes graag een graantje meepikken.

Maar niet iedere digitale transformatie slaagt. Onderzoeksbureau McKinsey schat dat zo’n 70 procent van de trajecten mislukt. Daarvoor zijn een aantal redenen te geven. De belangrijkste zijn dat managers een digitaal programma niet zien als een continue opdracht tot innovatie, maar als een traject met vast begin en eindpunt. Ook zien sommige bestuurders digitale transformatie als teken dat ze een nieuwe website of app nodig hebben. In plaats daarvan hoort de volledige modus operandi van de organisatie (mens, proces en technologie) onder handen te worden genomen. Andere reden voor het niet slagen zijn ontbreken van persoonlijk gemak in oplossingen voor medewerkers en klanten, dat medewerkers in de organisatie onvoldoende bewust zijn van de uitdagingen, en werknemers op korte termijn geen voordelen ervaren waardoor noodzakelijke veranderingen niet geaccepteerd worden. Tot slot kent een overmatige focus op technologie een verstikkend effect; de nieuwe hard- of software lost niets op als de mensen, data, processen en cultuur niet worden meegenomen in de transformatie.

Begin met de basis en werk die uit
Wat we kunnen leren van de successen is dat een succesvolle digitale transformatie begint met een sterke visie waarin beschreven staat wat de organisatie nu en in de toekomst wil bereiken. Op basis van zo’n plan kan met de inzet van slimme ICT, zoals de schaalbare ONE Cloud, meerwaarde als efficiency en effectiviteit in alle lagen en processen van de organisatie worden gecreëerd. Kijk vooral waar je goed in bent en waar je het verschil kun maken.

Vanuit een strategisch partnership met Sigmax zette Timing de new business proeftuin Timing FWD>> op. FWD ontwikkelt prikkelende businessmodellen die het traditionele uitzendmodel uitdagen, denk aan het op snelle taken gerichte Snelverdiend.nl. Timing heeft deze stap kunnen zetten door ICT als wezenlijk onderdeel van de bedrijfsstrategie te zien. Als ICT daarin geen doel op zich is, maar een middel tot positieve verandering, haalt een goede digitale transformatie het maximale in mens, proces en technologie naar boven.

Bron: Sigmax

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Sigmax de CorporatieGids 2017 te bekijken