Sigmax: Keep calm and love data

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Wat is de ‘next step’ na de digitale transformatie? Geïnspireerd door en gebaseerd op het boek ‘De data-economie’ van Viktor Mayer-Schönberger en Thomas Ramge neem ik jullie mee in de rol van data in onze wereld.

Als bedrijven willen blijven meedoen in de markt waarin ze actief zijn, zullen zij efficiënter moeten gaan werken om op die manier de concurrentie een stap voor te blijven. Als reactie op de toenemende kracht van data is de meest voor de hand liggende strategie het middels automatisering verhogen van de eigen efficiëntie. En dan met name automatiseren van routinebeslissingen, bijvoorbeeld kosten reduceren door het automatiseren van het verzekeringsclaimproces bij verzekeringsmaatschappijen. De strategie van veel bedrijven richt zich dan ook op automatiseren. Niet alleen om de concurrentie voor te blijven maar ook het bedrijf te verdedigen tegen een verbeterde markt.

Naast het automatiseren van routinebeslissingen is een stap verder in die richting om machine-learning systemen te gebruiken als hulp bij managementbeslissingen. Een directeur neemt beslissingen op basis van zijn (beperkte) informatie en zijn intuïtie. Een machine-learning systeem doet het heel anders: dat zal data verzamelen uit het orderboek en boekhoudsysteem, daar informatie aan toevoegen en een conclusie trekken. Om dit te kunnen verwezenlijken is het van belang om nu al continu gegevens toe te voegen aan stromen rijke data, zoals het vastleggen van vergaderingen en zakelijke gesprekken.

De beperking hierbij is dat beslissingen binnen een bedrijf moeilijk te vergelijken zijn, waardoor de hoeveelheid bruikbare data die beschikbaar is voor een bepaald type beslissing dus gelimiteerd is. Beslissingen die niet worden gesteund door genoeg data, niet routinematig zijn of veel coördinatie binnen een bedrijf vergen, zullen dus grotendeels niet makkelijk geautomatiseerd worden.

Zowel bestaande bedrijven als nieuwe start-ups moeten nadenken welke beslissingen ze aan algoritmen willen delegeren en moeten de kracht van de markt (waarbij samenwerking gedecentraliseerd is) inzetten om verbeteringen aan te brengen in hoe ze samenwerken.

Maar rijke data heeft niet alleen invloed op de efficiënte samenwerking tussen mensen, in datarijke markten is prijs niet meer het belangrijkste in het overdragen van informatie om goederen te verruilen.

Waarom is data het nieuwe geld?
Duizenden jaren lang brachten we informatie over met behulp van geld. Geld is niet alleen ons belangrijkste ruilmiddel, het is ook ons belangrijkste economische communicatiemiddel. Dat verandert nu.

Stel dat je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe jas. Het systeem kijkt naar data uit je koopverleden en ziet dat je de vorige keer een jas hebt gekocht van leer, en ook dat je daarover iets niet al te positiefs op de website hebt gezet. Op basis daarvan begrijpt het systeem dat voor jou de waterdichtheid van de jas heel belangrijk is, en dat je het liefst een getailleerd model hebt. Voorzien van deze voorkeuren zoekt het systeem naar online aanbieders voor een optimale match. Het systeem onderhandelt automatisch met de verkopers en krijgt een korting voor elkaar omdat jij bereid bent met een directe overschrijving te betalen, en met een paar muisklikken is je transactie compleet.

Dit is veel sneller en minder moeizaam dan wanneer je het zelf moet gaan zoeken, maar het houdt ook beter rekening met meer verschillende mogelijkheden, en het beslissingsadvies wordt niet afgeleid door prijs. Met de toenemende digitalisering is de prijs slechts een van de variabelen die je kunt meewegen. Andere variabelen zijn bijvoorbeeld populariteit, online recensies en productiesnelheid.

Natuurlijk gebruiken we nog steeds geld als criterium, en de prijs is nog steeds waardevolle informatie, maar nu de nadruk niet meer op prijs ligt levert dit betere matches en een efficiëntere transactie op. Data is een veel bredere en rijkere informatiestroom dan geld en kan daardoor de rol van geld als communicatiemiddel overnemen.

Zijn wij, de mens, de dinosaurussen van het datatijdperk?
De toekomst van de mens is er een van kennis en inzicht. De aanname dat de aarde plat is, was een simplificatie die we er eeuwenlang op na hebben gehouden omdat het werkte… tot we een volgende stap moesten zetten.

Dat betekent dat we veel van de simplificaties waarop we vertrouwen achter ons moeten laten en de wereld in al zijn diversiteit moeten omarmen. Met data alleen lukt dat niet, om nieuwe inzichten te krijgen moeten we onze geest openen.

Dankzij rijke data zullen we kunnen kiezen welke beslissingen we zelf willen nemen en dan laten we de rest over aan systemen die op de hoogte zijn van onze voorkeuren.

We zullen een machine-learning systeem de saaie dingen voor ons laten doen, en de beslissingen die ons het meeste vreugde en plezier geven voor onszelf reserveren. Datarijke markten stellen ons in staat om onze tijd en energie te besteden aan het mens-zijn.

Bron: Sigmax | Foto: Sigmax