Sigmax: De impact van digital binnen de corporatie

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Digital Transformation staat bij veel corporaties hoog op de agenda. De impact van verdere digitalisering en automatisering neemt per dag toe. Steeds vaker komen onderwerpen zoals Internet of Things (IoT), remote, predictive en preventive maintenance terug. Ook in relatie met de rol van de vakman. De vraag is echter hoe deze technologieën waarde verhogend zijn voor de corporatie van de toekomst.

Belangrijk is om het doel van de corporatie voor ogen te nemen, welk probleem wil ik oplossen? Corporaties zijn op zoek naar manieren om betere inzichten te krijgen, effi ciënter te werken, sneller te kunnen werken, total cost of ownership omlaag te brengen en manieren te vinden om innovatieve producten en diensten te kunnen leveren.

Digital kan een rol spelen bij het verminderen van het aantal reisbewegingen van onderhoudspersoneel omdat men op afstand apparatuur kan uitlezen of repareren. Door middel van sensoren kan op basis van geo locatie bepaald worden waar een monteur of een object zich bevindt. Door middel van sensoren kan op afstand gedetecteerd worden of bepaalde kritische toegangsdeuren nog correct werken. Dit kan bijvoorbeeld door het meten van de stroomtoevoer. Vaak zijn het kleine toepassingen die een groot effect kunnen hebben op de leefbaarheid, veiligheid en comfort van de bewoner.

Digital maakt het ook mogelijk om m.b.v NFC-tags een vastgoedlocatie te betreden. Door te meten hoe vaak een bepaalde ruimte wordt bezocht kan worden bepaald of ruimtes beter of minder verwarmd moeten worden.

De uitdaging met al deze data is om te starten met het krijgen van inzicht. IoT voegt daar een extra laag aan toe en dat is helderziendheid. Steeds meer slimme apparaten die gaan anticiperen op situaties door gegevens uit het verleden (ook wel Machine Learning genoemd). Dit inzicht leidt tot het uitoefenen van invloed.

Waar in het verleden de eerste slagen gemaakt zijn door inzet van 'de digitale werkbon' die zorgt dat de vakman zijn werkzaamheden beter kan uitvoeren, bestaat de volgende generatie verbeteringen uit een multi-dimensionale informatiebron: de vakman, historische gegevens, slimme apparaten en talloze sensoren.

Het traditionele business model van service georiënteerde corporaties kan gaan draaien naar het leveren van reparatie en service capaciteit naar het verhogen van de up-time van apparaten en verminderde hoeveelheid verstoringen. Van reactief ad-hoc naar continu en preventief. Van het leveren van capaciteit naar het leveren van continuïteit.

Sigmax helpt professionals verder. Al ruim 17 jaar creëren we met slimme ICT meerwaarde voor alle lagen en processen in de organisatie. 

Bron: CorporatieGids 2017

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Sigmax de CorporatieGids 2017 te bekijken