Ik zit net een artikel te lezen dat de overgangsperiode SEPA met zes maanden is verlengd. Strekking van het verhaal is dat de Europese Commissie een voorstel heeft aangenomen om de overgangsperiode naar SEPA (Single Euro Payments Area) met zes maanden te verlengen. Dit om problemen met het betalingsverkeer te voorkomen.
Op zich blijft de formele deadline van 1 februari 2014 staan, maar de extra overgangsperiode betekent dat betalingen die niet aan het SEPA-formaat voldoen nog tot 1 augustus van dit jaar kunnen worden geaccepteerd. De maatregel is genomen, omdat de overgang naar SEPA niet snel genoeg is verlopen. MKB-Nederland en VNO-NCW meldden eerder al dat zo'n 60.000 tot 80.000 Nederlandse bedrijven nog niet klaar zijn voor IBAN, het langere bankrekeningnummer dat onderdeel is van SEPA. Blijkbaar was de ‘sense of urgency’ van SEPA niet doorgedrongen tot in de directiekamers van vele organisaties.
Onze klanten zijn er gelukkig wel klaar voor en u mag gerust weten dat heeft ons bloed, zweet en tranen gekost. Zeg maar gerust dat het merendeel van mijn collega’s hier dag en nacht aan gewerkt hebben om de deadline te halen. De rest hield de winkel open, want onze klanten hebben natuurlijk ook nog andere wensen. Mijn collega’s hebben dus vorig jaar flink wat extra inspanningen geleverd. Ondanks dat het project zeer goed is verlopen heb ik ‘m zelf wel af en toe geknepen. Want wat als we de deadline niet zouden halen?
Het artikel heeft mij flink aan het denken gezet. Wat is er aan de hand? Het kan toch niet waar zijn dat de ICT leverancier niet voor de vertraging heeft gezorgd? Hè? Wat schrijf ik nu? ICT zorgt niet voor de vertraging? Dit is namelijk wel een vaak gehoorde klacht die door organisaties geuit wordt richting de ICT partijen. De krant staat er overigens ook vol mee onder de noemer ‘mislukte ICT trajecten’. Snap eigenlijk niet waarom daar ‘ICT’ wordt genoemd, want eenieder weet toch dat ‘mislukte ICT’ een pleonasme is?
Of komen we met elkaar tot nieuwe inzichten?
In de Computable stond een tijd geleden het artikel ‘SAP wijt mislukkingen aan klanten’ van Angelique de Vries, directeur SAP. Iedereen sprak er schande van. Toen ik het las was het eerste wat ik dacht: Gelukkig, ik ben niet de enige die domme uitspraken in de media doet. Ik waardeer het echter dat er nog mensen zijn die hun nek durven uit te steken. Dit om een discussie op gang te brengen dat naast de ICT partijen, ook adviseurs en klanten weleens iets over het hoofd zien. Per slot van rekening blijven we mensen en die maken fouten. En hoe daarmee omgegaan wordt, geeft de slagingskans van een project aan.
Professioneel gedrag laten zien dus, bij de ICT partij, bij de adviseur en de klant. En dan verwijs ik weer graag terug naar mijn vorige blog ‘Drie-eenheid: corporatie, ICT-dienstverlener en adviseur’. 60.000 tot 80.000 Nederlandse bedrijven hebben dus nog de tijd zich klaar te stomen voor SEPA. Ik heb er dan ook vertrouwen in dat dit gaat lukken.
Door: Wibo Pollmann, algemeen directeur/ bestuurder NCCW
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.