Application Service Providing: succes schuilt in goede naleving van de spelregels
Bij ASP wordt de software gehuurd in plaats van gekocht. We zien in toenemende mate dat woningcorporaties daarvan gebruikmaken. Niet alleen voor hun website maar ook steeds meer voor hun primaire systemen en werkplekautomatisering. Ze hopen daarmee kosten te besparen en de efficiency te verhogen. ASP staat bijna synoniem voor uitbesteding, al kent uitbesteding ook andere verschijningsvormen.
Blije directeur
ASP kent een aantal voordelen. Er wordt afgerekend op een vast bedrag per maand, het vergt geen grote investeringen in een serverpark, altijd een luisterend oor bij de Service Desk, geen specifieke kennis meer in huis en de IT dienstverlening is altijd beschikbaar. Dus duidelijkheid over de kosten, professionele ondersteuning en continuïteit gegarandeerd. Drie punten waar de gemiddelde corporatiedirecteur erg blij van wordt.
Spelregels
Om een blije directeur te houden is een aantal spelregels van belang. Het werken in een ASP omgeving vereist nu eenmaal een andere houding, omdat je meer gebonden bent aan afspraken en uniformiteit in inrichting. Een paar punten ter illustratie:
Data op orde
Dataopslag kost tegenwoordig niets meer, tenzij je het afneemt in een ASP concept. Dan wordt iedere extra GB dataopslag duur betaald. Dit stelt dus eisen aan de wijze waarop data wordt opgeslagen, beheerd en gearchiveerd. De tijd dat een afdeling Vastgoed alle foto’s in drievoud in verschillende systemen opslaat is voorbij, anders wordt een goed uitonderhandeld contract toch nog weer onnodig duur. Logisch.. maar in de praktijk blijkt dit toch een lastige discussie.
IT Beheerproces
Het blijft een open deur, maar de kwaliteit van het interne IT beheer is een belangrijke sleutel in het succesvol inkopen van IT dienstverlening. Even snel iets “ritselen en regelen” is er niet meer bij. Net als het contracteren van het schildersbedrijf zijn goede afspraken met de ASP leverancier van groot belang. Deze afspraken gaan iets verder dan het opstellen van de bekende SLA’s, waarin vaak vooral de belangen van de leverancier zijn uitgewerkt.
Gevolgen IT organisatie
De grootste uitdaging waar de corporaties tegenaan lopen bij uitbesteding is het geheel of gedeeltelijk opheffen van hun eigen IT organisatie en de medewerkers die “over” zijn een andere functie te bieden binnen of buiten de organisatie. Dit blijkt in de praktijk toch best lastig: er moet toch nog iemand het papier in de printer bijvullen, hoorde ik eens een directeur van een corporatie zeggen. Een voorbeeld dat een goede uitwerking van het ASP concept in de weg zit, maar bovenal een erg onbevredigende situatie voor de medewerker die achterblijft.
Conclusie
Succesvolle implementatie van een ASP concept betekent dat er naast de techniek, vooral veel binnen de corporatie zelf geregeld moet worden. Spelregels die op de agenda van een blije directeur moeten staan. Anders zullen de doelstellingen niet worden gehaald.
Auteur: Alexander Stuivenwold is partner bij Hoffman Krul & Partners
Minister Blok ziet graag dat de Herzieningswet Toegelaten Instellingen Volkshuisvesting vóór 1 juli 2015 in het Staatsblad staat. Hij gaat ervan uit dat woningcorporaties vóór 1 januari 2017 hun plannen hebben ingediend inzake de opgelegde scheiding tussen DAEB en niet-DAEB. Die scheiding is zeer complex en risicovol. Dat meldt het Centraal Fonds Volkshuisvesting en dat meldde ik in mijn vorige column. Vooral de plannen voor een administratieve scheiding zijn ingewikkeld. Zowel de DAEB- als niet-DAEB-tak moeten levensvatbaar, solide en zelfstandig financierbaar zijn.
In de ‘Nota naar aanleiding van het verslag’ oppert de Minister uitzonderingen op de scheidingsplicht DAEB / niet-DAEB. Woningcorporaties met minder dan 1000 woningen zouden de dans mogen ontspringen, als zij een niet-DAEB-tak hebben die minder dan 5% van de omzet omvat. Ultimo 2012 telde 23% van alle corporaties (87 van de 380) 1000 of minder woningen.
Er zou ook kunnen worden overwogen om over de hele linie een bepaalde marge te introduceren, waarbij de WSW-borging van de corporatiefinanciering niet in gevaar komt. Bijvoorbeeld: als niet meer dan 5% (of wellicht 10%) van het corporatievastgoed eigenlijk niet-DAEB-bezit is, wordt dit als DAEB-bezit beschouwd, een soort pardon-DAEB. Vergelijk de al langer bestaande regel dat van de vrijkomende sociale-huurwoningen niet 100% maar tenminste 90% moet worden toegewezen aan de doelgroep van beleid.
Volgens het CFV bestaat 6,5% van het totale corporatiebezit uit niet-DAEBvastgoed. Verkoop van niet-DAEB-bezit kan substantiële kasstromen opleveren ter bekostiging van de verhuurderheffing (plus Vestia, Geertruidenberg, Veron) zonder dat de betaalbaarheid voor de huurders verslechtert. Corporaties zouden zich geheel moeten onthouden van nieuwe niet-DAEBactiviteiten met uitzondering van investeringen in erkende herstructureringsgebieden waarin marktpartijen niet zijn geïnteresseerd, maar die de gemeente urgent acht.
Uiteindelijk zou het streven erop gericht moeten zijn dat woningcorporaties zich geheel richten op DAEB-activiteiten (inclusief een marge van maximaal 5% tot 10% marktgeoriënteerd vastgoed), zodat de complicatie van een administratieve scheiding DAEB / niet-DAEB alle betrokkenen bespaard blijft. Dit sluit naadloos aan op het rapport ‘Ver van huis’ van de Parlementaire Enquêtecommissie Woningcorporaties.
Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie november 2014
Bron: CorporatieGids Magazine
Hugo Priemus is emeritus hoogleraar Systeem Innovatie Ruimtelijke Ontwikkeling en verbonden aan het OTB en de Technische Universiteit Delft
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.