Samen bouw je aan het beste klantportaal

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Mirjam van Nieuwenhuijzen is als functioneel applicatiebeheerder van de front-office processen bij Woonkracht10 verantwoordelijk voor het klantcontact. Om de verschillende klantcontacten te stroomlijnen stapte de woningcorporatie ruim een jaar geleden over op IRIS. Een terug- en vooruitblik op een volgens Mirjam 'gebruikersvriendelijk systeem van een organisatie die altijd voor je klaarstaat.'

'De keuze voor IRIS was unaniem', vertelt Mirjam. 'IRIS had alles in huis wat wij nodig hadden en Kubion was een prettige partij om mee samen te werken. Dat zijn ze nog steeds, trouwens.' IRIS is één platform voor al je service waarmee je feilloos je klantcontact, gegevens, afspraken en de zaken en taken die hieruit voortkomen regelt.

IRIS biedt alles wat je nodig hebt
Voordat Woonkracht10 op IRIS overstapte waren er gesprekken met verschillende leveranciers. Kubion was een van die leveranciers en bood uitgebreide demonstratiesessies. Vierentwintig medewerkers van verschillende afdelingen testen de demo en kwamen tot de conclusie dat IRIS het beste bood. Mirjam: 'Naast een fijne look & feel, heeft IRIS alles wat wij nodig hebben én, en dat is misschien wel het allerbelangrijkste, IRIS is echt heel gebruikersvriendelijk.'

Direct aan de slag
Inmiddels werkt Woonkracht10 alweer ruim een jaar met IRIS en zijn de ervaringen nog steeds positief. Mirjam: 'Natuurlijk gaat niet alles vlekkeloos. Dat doet geen enkel systeem. En dat is ook helemaal niet erg. Wat belangrijk is, is om je dit te realiseren. En om te bedenken hoe eventuele problemen opgelost kunnen worden. Kubion is daar sterk in. Ze zijn erg benaderbaar. Ik kan ze altijd bellen en dan gaan ze ook direct voor je aan de slag. Ze denken mee en wat zo interessant is; je mag zelf ook meedenken. Zo bouw je samen aan het beste klantportaal.'

Gebruikersdagen
Mirjam doelt hier op de gebruikersdagen en themagroepen die Kubion regelmatig organiseert. Tijdens gebruikersdagen komen gebruikers van IRIS bij elkaar om te sparren en om van elkaar te leren. Mirjam: 'Tijdens de bijeenkomsten merk je dat je soms tegen dezelfde problemen aanloopt. Door met elkaar in gesprek te gaan, worden vaak oplossingen aangedragen.' Mirjam vertelt dat er een tijdje geleden iemand van een andere woningcorporatie twee dagen stage liep bij Woonkracht10. 'Ze waren benieuwd hoe een bepaald onderdeel in de praktijk werkte. Wij werkten er al mee en wat is er makkelijker dan meelopen en direct ervaren?! Kennis delen om samen verder te komen, dat is belangrijk.'

Samen sparren
Mirjam heeft zich ook aangesloten bij de themagroep van Kubion. Heel waardevol, volgens haar, omdat Kubion hier nieuwe tools test en je mee mag denken over nieuwe producten. Dat dit een investering op haar kostbare tijd is, vindt ze geen probleem. 'Het kost tijd, dat klopt. Maar je krijgt er zoveel voor terug. Ten eerste is het interessant om op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen en te sparren over nieuwe producten. Ten tweede is het heel waardevol om als eerste nieuwe producten en tools te mogen testen. Die tijd win je snel terug als er een nieuw product in je eigen organisatie geïmplementeerd wordt. Omdat je dan alle ins en outs al kent.'

Gedragen door organisatie
Woonkracht10 krijgt binnenkort een nieuwe update van IRIS. Mirjam: 'Best een grote update en dus is het belangrijk dat alle medewerkers tijdig op de hoogte zijn van die veranderingen.' Daarom organiseert Woonkracht10 de komende tijd een aantal roadshows en komen er trainingen voor de zogenaamde kerngebruikers, medewerkers die intensiever met IRIS werken.

Deze bijeenkomsten zijn belangrijk, vertelt Mirjam: 'Je kunt nog zo gebruikersvriendelijk zijn, als jouw medewerkers niet op de hoogte zijn van alle veranderingen en nieuwe mogelijkheden, of zich niet aan bepaalde afspraken houden, dan zal het systeem, hoe goed ook, niet werken. Afspraken moeten goed vastgelegd worden en daarom is het ook belangrijk dat we luisteren naar wat er in de organisatie speelt. Komen eventuele problemen met het klantcontactsysteem voort uit IRIS of zit er iets anders achter? Dat laatste is vaak het geval; er zijn medewerkers die moeten wennen aan een nieuw systeem en aan nieuwe regels. Door goed te blijven luisteren én IRIS goed in te zetten, kunnen we echt het verschil maken voor onze klanten. En daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.'

Bron: Kubion, Foto: Woonkracht10