De laatste jaren groeit het besef dat corporatieprocessen hetzelfde zijn. Daarom kiezen corporaties steeds vaker voor de standaard. Hoe ga je vanuit zo’n uitgangspositie om met eventuele regionale verschillen, en hoe blijf je jouw huurder optimaal en zoveel mogelijk digitaal bedienen? CorporatieGids Magazine sprak daarover met Manager Bedrijfsvoering Roy Niehof en Coördinator Automatisering Michel Wiegerinck van ProWonen.
De corporatie uit de Achterhoek heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan de digitalisering van haar processen, begint Michel: “We hebben de focus gehad op het zoveel mogelijk digitaliseren van bedrijfsprocessen, maar ook de huurder zo optimaal mogelijk ondersteunen. We opereren immers in een groot gebied, verspreid over drie gemeenten. Daarom is het belangrijk om processen digitaal te kunnen uitvoeren.”
Speerpunt
Het belangrijkste speerpunt waar ProWonen momenteel aan werkt, is het betaalbaar en beschikbaar houden van haar woningen. Op de vraag wat de relatie hiervan is met ICT, vertelt Roy: “Wanneer je processen zo efficiënt mogelijk inricht, is het verder automatiseren van de organisatie onontbeerlijk. Maar daarbij is het wel belangrijk om digitaliseren niet als doel op zich te zien; maar voorwaardelijk om je doelstellingen te bereiken. Zo bieden wij huurders de mogelijkheid aan digitaal contact met ons op te nemen en doen wij er alles aan om zo modern mogelijk te zijn, bijvoorbeeld met portalen waarmee ze contact met ons kunnen opnemen. Maar we zullen hen het digitaliseren niet verplicht opleggen. Huurders die digitaal niet zo vaardig zijn, kunnen via de op hun gekozen manier contact met ons opnemen.”
Dezelfde processen
Een onderdeel van de automatisering is de keuze voor standaardisatie. “Ons uitgangspunt is alles zo standaard mogelijk inrichten,” legt Roy uit. “Vrijwel alle processen van ProWonen zijn hetzelfde als die van andere woningcorporaties. Wanneer wij het anders doen dan de standaard, is dat voor ons een trigger om eerst goed na te denken waarom dat zo is. Als we ervan overtuigd zijn dat onze manier van werken echt beter is, kijken we naar een eventuele maatwerkoplossing.”
Specialisme
In haar ICT-landschap kiest ProWonen voor best of breed. Michel: “Nog niet zo lang geleden kozen wij zoveel mogelijk voor één leverancier voor al onze toepassingen, maar die gedachte is aan het verschuiven. Omdat je met meerdere partijen samenwerkt, kan iedereen zich op zijn eigen specialiteit focussen, wat uiteindelijk meerwaarde biedt. Daarbij is het uiteraard wel een voorwaarde dat we de systemen goed binnen ons ICT-landschap kunnen integreren.”
Meepraten
Middenin dat landschap maakt de corporatie gebruik van ViewPoint van Itris. “Dat doen we inmiddels al ruim vijftien jaar,” vertelt Michel. “Naast dat we in de kern een betrouwbaar systeem willen waarmee we prettig werken, zijn we ook op zoek naar een partner met wie we kunnen praten over de ontwikkeling van ICT. Via Special Interest Groups haalt Itris expertise van corporaties op over hoe bepaalde processen geoptimaliseerd kunnen worden. Zo ben ik namens ProWonen actief in de Special Interest Group voor het inkoopproces. Op deze manier kunnen wij van meet af aan meedenken over hoe dit proces geautomatiseerd kan worden binnen ViewPoint. Daarnaast kunnen we ook makkelijk ideeën en inrichtingen spiegelen met collega-corporaties, wat onszelf weer inzicht geeft of we op de goede weg zitten.”
Draagvlak creëren
Bij het automatiseren van de bedrijfsvoering is het volgens Roy wel essentieel om draagvlak te creëren in het management voor verandering. “Michel en ik worden enorm enthousiast van automatiseren en optimaliseren, maar wanneer dat niet gedeeld wordt door de rest van de organisatie begint het te stropen. Wanneer je het management meeneemt in de ambitie om steeds efficiënter te werk te gaan, creëer je een olievlek die de rest van de organisatie ook meeneemt. Alleen op die manier kun je stappen voorwaarts zetten.”
Betaalbaar en beschikbaar
Op de vraag wat de volgende stap is voor ProWonen, vertelt Michel: “We zitten momenteel middenin de transitie naar de public cloud en hopen dit deze zomer af te ronden. Daarnaast werken we hard aan het centraliseren van data. Omdat gegevens steeds belangrijker worden om de juiste beslissingen te kunnen nemen, willen we één datawarehouse neerzetten waar alle data opgeslagen en makkelijk ontsloten kunnen worden. Dat vraagt wel veel van de organisatie. Het zijn complexe vraagstukken, maar wel vragen die ons helpen efficiënter te werken en ons bezit zo betaalbaar en beschikbaar mogelijk te houden.”
Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Hans Prinsen
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.