Rochdale betrouwbaar in de cloud

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “de cloud

Een op de drie woningen in Nederland valt onder het beheer van een woningcorporatie. Maar hoe behoud je het overzicht wanneer je verantwoordelijk bent voor zo’n veertigduizend woningen? Het is een vraag waarmee Jan Abels, Manager ICT van het Amsterdamse Rochdale, dagelijks bezig is: ‘’Als de IT eruit ligt, dan zitten vijfhonderd mensen met hun duimen te draaien.’’

Rochdale behoort tot de tien grootste woningcorporaties van Nederland. Als één van de eerste corporaties kiest Rochdale ervoor om over te stappen naar een private cloud. Jan Abels, Manager ICT: ‘’Het is als IT onze taak om de primaire processen van Rochdale te ondersteunen. Wij proberen informatie die nodig is voor het verhuren, onderhouden en, in mindere mate, bouwen van woningen zo goed mogelijk bij onze gebruikers te brengen. Door de infrastructuur als dienst af te nemen, kunnen we ons beter richten op die taak.’’

Zelfredzaamheid
Het uitbesteden van de infrastructuur laat tegelijkertijd ruimte om de steeds veeleisendere huurders tegemoet te komen. Idealiter kunnen zij via internet zelf bij hun gegevens of een afspraak plannen met een monteur. ‘’De afgelopen tijd hebben we vooral de interne processen op orde gebracht. Maar het komende jaar staat in het teken van de externe kant. Een aantal diensten voor huurders gaan we, net als de buitenwerkprocessen voor medewerkers, in digitale vorm gieten.’’

Gedachtesprong
De taak van Centric is om te zorgen dat Rochdale zo min mogelijk over het technische aspect van IT hoeft na te denken. ‘’In 2009 wilden we het beheer al niet meer zelf doen. We investeerden nog wel in hardware, maar plaatsten die uitbesteed in het datacenter van Centric.” Nu legt Rochdale ook de inkoop en het eigenaarschap van de server-hardware neer bij Centric. ‘’We vinden het helemaal niet meer belangrijk dat we eigen servers hebben. Die gedachtesprong hebben we gemaakt.’’

Kostenbesparing
De business case van Centric bood een besparing van zo’n vijftien procent voor operationele kosten, beheerskosten en de hardware-investeringen. Toch denkt Jan dat door de overstap de totale IT-kosten verder dalen. ‘’Ik denk dat de totale besparing nog groter is. Dat gaat dan om de moeilijk kwantificeerbare dingen.’’ Jan doelt onder andere op de schaalbaarheid van de nieuwe infrastructuur. Afhankelijk van hoeveel rekenkracht of opslagruimte er nodig is, bestelt Rochdale precies de IT die het nodig heeft. ‘’Stel: wij hebben een omgeving nodig waarin we tijdelijk iets kunnen testen. Nu kunnen we dat gemakkelijk bestellen en opzeggen. Hoe hadden we het voorheen aangepakt en wat had het dan gekost? Misschien hadden we de hele testomgeving dan wel anders moeten opzetten. Hoeveel brengt flexibiliteit nou eigenlijk op?’’

Auteur: Joep van der Zijden, Centric
fotografie: Mirjam van der Linden

Bron:CorporatieGids2014

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Centric in de CorporatieGids 2014 te bekijken.