Resultaten van het onderzoek Barometer Gemeentelijk Maatschappelijk Vastgoed 2014

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Het Kenniscentrum NoorderRuimte van de Hanzehogeschool Groningen presenteert op 8 oktober 2014 de resultaten van het onderzoek Barometer Gemeentelijk MaatschappelijkVastgoed 2014. Dit onderzoek is een onderdeel van het boek Barometer Maatschappelijk Vastgoed; maatschappelijk verantwoord ondernemen van Jan Veuger et al. Het eerste exemplaar wordt uitgereikt aan Stef Blok, minister Wonen en Rijksdienst. Het onderzoek vindt jaarlijks plaats onder alle Nederlandse gemeenten in opdracht van het lectoraat Maatschappelijk Vastgoed. Uit het onderzoek blijkt dat veel gemeenten hun vastgoedtaken anders willen organiseren en dat zij dat op korte termijn willen realiseren. Daarbij wordt gedacht aan centraal organiseren en centraal uitvoeren.

Het Kenniscentrum NoorderRuimte van de Hanzehogeschool Groningen vraagt gemeenten elk jaar of ze inzicht hebben in het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed. Dat doet de Hanzehogeschool nu al voor de zesde keer. Dit jaar heeft 21 procent van de 403 gemeenten meegedaan aan het onderzoek. Bijna alle respondenten zeggen volledig of gedeeltelijk inzicht te hebben in hun vastgoedportefeuille. Gelet op de voorgaande jaren is vooral de omslag tussen 2009 en 2010 opmerkelijk: het aantal gemeenten dat inzicht heeft in hun portefeuille is in 2014 meer dan verdubbeld (van 40 procent in 2009 naar 99 procent in 2014).

Resultaten Barometer
-
Knelpunten bij maatschappelijke vastgoedbeleid. Alleen de kerntaken beheer en exploitatie worden dit jaar meer dan vorig jaar gezien als kerntaak. Als er wordt gekeken naar verschillen tussen de omvang van de gemeenten dan valt het op dat kwaliteitsmeting en handhaving door grote gemeenten vaker worden geschouwd als kerntaken dan door kleine en middelgrote gemeenten.
- Uitbesteding beheer en exploitatie. Een meerderheid van gemeenten overweegt nog niet om kerntaken uit te besteden. Daar waar gemeenten dat wel willen, gaat het vooral om beheer en exploitatie.
- Scheiding huisvestings- en exploitatielasten actueel. Een thema dat in 2012 de top 5 nog niet haalde en nu een stevige tweede plek inneemt, is de scheiding van subsidie voor huisvestings- en exploitatielasten. Bijna alle gemeenten geven aan dat het een actueel thema is.
- Gemeentelijk vastgoedbeleid. Veel gemeenten hebben een ambtelijke visie op het vastgoedmanagement en een gemeentelijk vastgoedbeleid. Het aantal beschikbare fte’s (fulltime-equivalenten) binnen gemeenten voor vastgoedmanagement varieert van 0 tot 30 met een gemiddelde van 4,4.
- Beperkte verkoop vastgoed. Veel gemeenten (76%) geven aan dat maatschappelijk vastgoed verkopen een middel is om de kosten te beheersen. Gemiddeld stonden er in 2013 2,7 objecten per gemeente te koop. Daadwerkelijk hebben zij dat jaar gemiddeld 1,2 verkocht.
- Vastgoedtaken anders organiseren. Opvallend is dat het percentage gemeenten dat de maatschappelijke vastgoedtaken decentraal willen organiseren én uitvoeren, is verdubbeld van 15 procent in 2012 naar 30 procent in 2014. Veel gemeenten zijn voornemens de vastgoedtaken binnen twee jaar anders te organiseren.
- Wel aandacht voor MVO, maar geen kwaliteitsmodel. Veel gemeenten hebben expliciet hun duurzaamheidsbeleid vastgelegd of werken daaraan. Een grote meerderheid geeft aan dat de ISO26000 (internationale richtlijn voor MVO) geen rol speelt in de verduurzaming van de eigen bedrijfsvoering.

Bron: Jan Veuger (lector) en het Lectoraat Maatschappelijk Vastgoed