Responsive - trend of noodzaak?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

ProImpact strooit als full service internetbureau steeds vaker met de term ‘Responsive webdesign’. Dit doen wij voorzichtig. Wij bedienen een markt waarbinnen het compleet informeren van de bezoekers het doel is en niet het genereren van directe conversie. Waarom is dat ‘gebruiksvriendelijke webdesign’ dan toch zo belangrijk?

Wat verwacht een huurder? Wat voor indruk maakt uw corporatie? Wat voor invloed heeft de website dus op het imago van uw corporatie? Bekijkt u wel eens hoeveel content een huurder consumeert? Weet u via welke apparaten zij uw website bezoeken en of dit frustraties geeft? MTrack geeft zicht op de click-ins en click outs van uw bezoekers en toont de verdeling in smartphones, tablets en lap- of desktops.

Een website is een investering die in de regel 3 tot 5 jaar mee moet gaan. Deze moet dus toekomstbestendig zijn. Hoe zien wij de toekomst met elkaar? Het gebruik van mobiele apparaten neemt eerder toe dan af. Zo’n 24% van het internet verkeer gaat niet meer via een lap- of desktop. Wearables als smartwatches worden steeds toegankelijker voor ‘het grote publiek’. Hoe ver strekt deze ontwikkeling? Vervangt de smartwatch binnen een aantal jaar de smartphone?

De grenzen in platforms en apparaten vervagen.Daarbij verwachten wij zelf ook, als sitegebruikers, online optimaal bedient te worden, ongeacht het beeldschermformaat wat wij inzetten. Deze nieuwe situatie vraagt om een nieuwe aanpak, ook voor corporaties.

In 2013 zagen wij de steeds meer responsive websites live gaan en zijn wij gestart met het omvormen van onze standaard productlijnen. Dit jaar zien wij de kanteling zich zelfs zo ontwikkelen dat het storend wordt wanneer een website niet op alle platformen prettig bedienbaar is.

Nog niet overtuigd van de noodzaak om eens naar Responsive te kijken? Wij zeggen wat cijfers op een rij uithet onderzoek uitgevoerd om de opbrengst vanuit de investering (ROI) in de Responsive site van TIME Magazine vorig jaar juli in kaart te brengen. Nu zijn wij ons ervan bewust dat de corporatiesector niet conversie gedreven is, tóch menen wij dat deze cijfers wel het gedrag van de webgebruiker in kaart brengt. Of deze nu in de rol is van huurder, of een aankoopbehoefte voor een product heeft.

· Het aantal pagina’s per bezoek op smartphones steeg met 23%.

· Het aantal unieke bezoekers op de homepage steeg met 15%.

· De tijd die bezoekers op de website doorbrengen steeg met 7,5%.

· De bounce rate (afketsende bezoeken) op smartphones daalde met 26%.

· Het aandeel mobiel verkeer steeg van 15% naar 25%.

Conclusie? Bezoekers knappen minder snel af en blijven langer. Zij ondervinden minder obstakels in de zoektocht naar de informatie waarvoor zij een site bezoeken.

Overtuigd? Het mooie van een Responsive oplossing is dat er geen separaat CMS nodig is voor het vullen van een mobiele site of app. Alle content hoeft maar één keer geplaatst te worden. Heeft u al een website en/of portaal van ProImpact? Dan kunnen wij dit omzetten naar het nieuwe standaard en de huidige database onder uw nieuwe uitstraling zetten. Uw content hoeft niet opnieuw gevuld te worden, maar uw site is helemaal up-to-date!

Tot slot twee voorbeelden van ProImpact producten in Responsive webdesign, waaronder onze eigen vernieuwde website, ter inspiratie. Bekijk hoe de websites reageren op en meebewegen met de beeldschermformaten:
Omnivera
ProImpact

Auteur: Audrey Mudde, online marketing & communicatie ProImpact