Woningcorporaties zijn de afgelopen weken op de proef gesteld om ook tijdens de coronacrisis de bedrijfsvoering door te laten gaan. Bij sommige processen gaat dat echter makkelijker dan bij andere. Hoe voer je bijvoorbeeld een woningopname uit wanneer een opzichter niet langer fysiek kan langskomen? CorporatieGids.nl sprak daarover met Remco van Niekerk, Partner bij Casix.
Het niet meer uit kunnen voeren van woningopnames was iets waar Casix de afgelopen periode mee werd geconfronteerd, begint Remco: “We hebben daarom gewerkt aan onze Woningopname op Afstand-module. Door de hulp van huurders in te schakelen, kunnen woningopnames toch doorgaan en hoeft de opzichter niet langs te komen.”
Foto’s door de huurder
Bij de woningopname op afstand neemt de opzichter contact op met de huurder. “De opzichter vraagt vervolgens aan de bewoner om enkele foto’s te maken, bijvoorbeeld van de badkamer, de keuken en het toilet. De opzichter ziet deze foto’s direct op zijn of haar tablet, en kan daarmee bepalen of de kwaliteit voldoende is of dat er gebreken zijn. Eventuele nieuwe informatie kan meteen door de opzichter worden ingevoerd in het systeem.”
Minder leegstand
Het grote voordeel van de module is dat opnames toch door kunnen gaan, vertelt Remco. “Dat betekent bijvoorbeeld minder leegstand, snellere verhuring en een minder hoge piek als na de crisis het werk weer ‘zoals normaal’ kan plaatsvinden. Maar ook na de coronacrisis kan de module helpen de bedrijfsvoering te optimaliseren. Bijvoorbeeld bij woningen waarvan je weet dat er weinig aan de hand is, zoals een nieuwbouwwoning. Dat bespaart niet alleen kosten, maar ook tijd die opzichters in andere zaken kunnen steken.”
“Daarnaast krijgen we momenteel enorm enthousiaste reacties van studentenhuisvesters,” gaat Remco verder. “Opzeggingen gaan daar vaak met honderden tegelijk, waardoor opzichters nauwelijks tijd hebben om alle woningen te bezoeken. Via de module kunnen zij de klanten foto’s laten maken zodat meer tijd over blijft voor andere zaken.”
Gratis
De module is gratis beschikbaar gemaakt voor alle woningcorporaties in Nederland. “Daarbij kunnen organisaties razendsnel – binnen een dag – het draaiend hebben. We zijn maatschappelijk betrokken en willen hiermee een bijdrage leveren aan het verlichten van de extra druk waarmee woningcorporaties te kampen hebben als gevolg van de huidige coronacrisis. Sinds begin april is de module ook beschikbaar voor organisaties die geen koppeling met hun ERP-systeem willen. Voor deze groep wordt een speciaal portaal aangemaakt waarin basisinformatie over de huurder en woning wordt ingevoerd.”
Proces verder optimaliseren
“Binnenkort willen we ook de eindopname en sleuteluitgiften via de module mogelijk maken,” sluit Remco af. “En daarnaast willen we kijken hoe we via kunstmatige intelligentie de module verder kunnen verbeteren. Door de gemaakte foto’s eerst door een AI-programma te laten lezen, kan de software bepalen wat de meest geschikte vervolgacties zijn en hoeft de opzichter alleen de regie te voeren. Zo wordt het verhuurmutatieproces nog verder geoptimaliseerd.”
Bron: CorporatieMedia, Foto: Casix
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.