Qvision over het schrijven van content voor de smartphone gebruiker

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De smartphone is hot! Dit weten we uiteraard al even, maar helaas wordt content vaak nog steeds geschreven op en voor een desktop. Dit resulteert vaak in teksten zeer geschikt voor een normale pc, maar te lang voor op een smartphonescherm. Omdat deze teksten op een smartphone veel langer ogen, haken mensen voortijdig af en worden teksten niet volledig gelezen. Er zijn een aantal “ongeschreven” regels waar rekening mee moet worden gehouden anno 2016 met het schrijven van online content. Hieronder een 4-tal tips die je op weg helpen wanneer je online teksten aan het schrijven bent die ervoor zorgen dat ook de smartphone gebruiker jouw tekst leest.

Vermijd het gebruik van moeilijke termen
Deze tip geldt eigenlijk voor teksten op alle apparaten. Een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking begrijpt teksten op taalniveau B1. Dit zijn normale teksten zonder moeilijke woorden. Naast het taal- en leesniveau, is de digitale kloof tot op de dag van vandaag nog steeds groot. We praten dan over 2,5 miljoen Nederlanders die over (te) weinig digitale vaardigheden beschikken en daardoor niet altijd meekunnen met de digitale wereld waarin we leven. Dit houdt ook in dat er mensen zijn met zowel een taal- en/of leesachterstand als een digitale achterstand. Goed om rekening mee te houden, want de kans is groot dat er lezers tussen zitten die jouw teksten anders niet begrijpen.

Teksten op een smartphone zijn moeilijker te lezen
Het is een feit dat het moeilijker is om teksten te lezen op een mobiele telefoon. Dit komt omdat we op een klein scherm minder zien en daardoor minder overzicht kunnen houden. Wanneer we teksten lezen op een kleiner scherm, doen we een beroep op ons kortetermijngeheugen en die heeft nog weleens moeite om alles dan te onthouden. Daarnaast moeten we, gezien de grootte van het scherm, meer scrollen en schuiven. Dit kost tijd en is daardoor slecht voor ons geheugen.

Wat we ook kunnen constateren is dat er vaak veel meer "zoekend" wordt gelezen. Dit wil zeggen dat we getriggerd worden door een titel en daarna "scannend" de tekst lezen. Wanneer we interessante items zien pakken we deze eruit en daarna besluiten we of we de gehele tekst willen lezen. Hierdoor vergeten we vaak waar we zijn gebleven in een tekst. Op een kleiner scherm kan dit nadelige gevolgen hebben. Terug scrollen en zoeken naar de zin waar je was gebleven vergroot de kans dat de context van de tekst niet blijft hangen. De teksten zijn dus veelal (te) moeilijk om te begrijpen, maar ook het behouden van het overzicht op een kleiner scherm is moeilijker. 

Focus focus focus
Je concentreren op een stuk tekst op een smartphonescherm is moeilijker dan je concentreren op een stuk tekst op een desktop en hier zijn verschillende redenen voor. Allereerst kunnen wij door de komst van smartphones en de digitale wereld ons steeds minder goed focussen. Sterker nog, we zijn tegenwoordig in staat om 8 seconden onze aandacht ergens bij te houden. Een aantal jaren geleden zaten we nog op 12 seconden en for the record, een goudvis kan zich 9 seconden focussen. Grote lappen teksten worden hierdoor vaak niet meer gelezen. We moeten onze boodschap kort maar krachtig leren te verwoorden om ook de smartphone gebruikers te blijven triggeren om de gehele tekst te lezen. Daarnaast ogen teksten geschreven op een desktop langer op een smartphonescherm. Je kan het aantal regels vaak vermenigvuldigen met twee en dit geeft een goed beeld van hoe de alinea eruit komt te zien wanneer deze wordt getoond op een smartphone. 

Toch niet zo mobiel?
JAWEL! We zijn heel erg mobiel. Een mobiele of responsive website is in deze tijd een must en we moeten beseffen dat op een desktop geproduceerde content veelal gelezen wordt op een smartphone. Wij zien het terug in onze eigen onderzoeken, maar ook Google kondigde in 2015 al aan dat het aantal zoekopdrachten op een smartphone het aantal zoekopdrachten op een desktop zou overschrijden. Voor een aantal is het smartphonescherm nog het enige scherm waarop zij online content lezen. Ook goed om te beseffen is dat het het gebruik van een smartphone niet meer leeftijdgebonden is. In maart 2016 had 84% van de Nederlanders tussen de 50 en 64 jaar een smartphone. Daarnaast is ook te zien dat 63% van de Nederlanders tussen de 65 en 80 jaar in het bezit is van een smartphone. Mobiel is dus hot en niet meer weg te denken uit de maatschappij. Belangrijk om rekening mee te houden met het schrijven van online content. 

Bron: Qvision

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Qvision in de CorporatieGids 2016 te bekijken.