De aanpak is eenvoudig. Je loopt alle galerijen over en geeft het buitenaanzicht een kleur. Groen is prima. Rood geeft aan dat er actie nodig is. Het doel is ervoor te zorgen dat een flat/gebouw er (weer) goed uit gaat zien. Henny de Boer, teammanager wijktoezicht bij Parteon is bedenker van deze eenvoudige maar doeltreffende quickscan. Binnenkort parkeert Henny zijn brommer bij geïnteresseerde collega-corporaties om er een presentatie over de quickscan te geven.
Waar gaat de quickscan om?
Henny: "We willen graag dat onze woningen en omgeving er goed uitzien. We gaan er ook van uit dat onze huurders graag in een opgeruimde omgeving wonen. De wijktoezichthouder die verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de woonomgeving zou steeds de vraag moeten stellen: zou ik iemand adviseren hier te gaan wonen? Is het antwoord ja, dan zitten we goed. Bij een negatief advies is er actie noodzakelijk. Dat lijkt ons een mooie referentiekader. Bij de scan gaat het om de werkzaamheden die huurders zelf kunnen doen om hun woning er beter uit te laten zien. Maar natuurlijk telt ook het onderhoud dat wij moeten doen. Dus nemen we ook de algemene ruimten. De buitenkant van de woningen en de omgeving mee in de inspectie. Daar komen wij in actie als dat nodig is. Dat maakt het gesprek met bewoners ook makkelijker omdat Parteon laat zien dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is.
Hoe gaat het in z'n werk?
Vorig jaar heb ik als proef de zes grote flats geschouwd, de galerijen afgelopen en bij elke woning even stil gestaan. De eerste indruk heb ik genoteerd en met een cijfer van 1 t/m 4 de kwaliteit uitgedrukt. Niet te diep nadenken. Gewoon afgaan op de eerste indruk. Uiteindelijk levert het een plaatje op met rode, oranje, lichtgroen en donkergroene vakjes. Veel groen is goed. Rood is actie.
En dan?
We hebben brieven gestuurd en met sommige bewoners hebben we gesproken. Intern hebben we nog gekeken wat wij aan onderhoud moeten doen. Ook hebben we gekeken of er bij sommige adressen extra aandacht nodig was. Na twee weken heb ik een tweede scan gedaan en de resultaten op de zelfde wijze geregistreerd.
Inspiratie
Het werkt namelijk twee kanten op. Gaat het bij één woning mis, dan zie je ook dat de mensen ernaast de boel een beetje laten sloffen. Maar andersom werkt het ook. Gaat er iemand aan de slag, dan komen ook de buren in actie. Door deze aanpak raken we met de bewoners in gesprek. En zij onderling ook. Wij krijgen zo veel informatie die ook belangrijk is voor andere afdelingen zoals bijvoorbeeld Sociaal beheer. De samenwerking die dan volgt is een mooie bijvangst.
Zijn er al resultaten?
Ja, de tweede scan leverde veel minder rood en meer groen op. De eerste scan liet 50/50 zien. Bij de tweede scan waren de groen gekleurde woningen met maar liefst 30% toegenomen. Een ander voordeel is dat wij als wijktoezicht de complexen beter leren kennen en de bewoners die er wonen. Dat is ook voor de toekomst een voordeel.
Wat is nu het verschil met de oude aanpak?
Er zit nu mee structuur in. De wijktoezichthouders brengen hun eigen hoogbouw in kaart. De ervaring is dat zij hierdoor gerichter en efficiënter te werk gaan. Ook levert het meer kennis op van onze woningen en de bewoners. Dat is een mooi resultaat. Verder kunnen hiermee de resultaten over een bepaalde periode meten op het gebied van en opgeruimde en schone (woon)omgeving. Natuurlijk zorgen we ervoor dat alle complexen aandacht krijgen. We hopen dat we nu ook de algemene beeldvorming kunnen beïnvloeden. Een opmerking als 'het ziet er niet uit' is snel gemaakt, maar blijft wel het beeld beïnvloeden ook al is de situatie veranderd. We kunnen nu laten zien wat de werkelijke stand van zaken is.
Zijn er nog andere voordelen?
We zijn ook wel situaties tegengekomen die we door hebben gegeven aan andere afdelingen, bijvoorbeeld planmatig onderhoud. Daar kunnen zij hun voordeel weer mee doen. Verder denk ik dat zo'n scan ook te gebruiken is bij het in kaart brengen van bijvoorbeeld overlast of incasso. Het kan interessant zijn om te kijken of deze zaken in bepaalde complexen meer voor komen. Dan kunnen we trends en verschuivingen beter volgen en beslissen of actie nodig is."
Bron: Parteon
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.