Prestatieinkoop: van wantrouwen naar vertrouwen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “Prestatieinkoop

Het Groningse Martini ziekenhuis had een probleem: het systeem voor het bestellen en leveren van verband, protheses en alle andere zorgartikelen, werd niet langer ondersteund. Dat gold ook voor het financiële systeem. Er moest iets nieuws komen, bij voorkeur een compleet ERP systeem dat na negen maanden volledig up en running moest zijn.

Het leek een onmogelijke en dure opgave, wat ten koste zou gaan van handen aan het bed. Bovendien waren er serieuze risico’s als de overgang niet vlekkeloos zou verlopen. Je moet er niet aan denken dat er door een systeemfout even geen operatiehandschoenen meer zouden zijn terwijl er net een ambulance met zwaailichten een doodzieke patiënt aflevert. Help!

Help. Dat is precies de vraag die we in de markt hebben gezet. Welke leverancier helpt ons met het hierboven geschetste probleem? Welke leverancier garandeert ons om in korte tijd een bewezen ERP systeem neer te zetten met een minimum aan risico en committeert zich aan een terugverdientijd binnen drie jaar?

Dit is in essentie de gedachte achter prestatieinkoop. Je schetst je probleem en vraagt om een oplossing aan de experts die dit veel vaker hebben gedaan. Je geeft aan wat je wilt hebben en laat het hoe aan de leverancier over.

Bij het Martini ziekenhuis hebben we in 8 maanden een succesvolle implementatie achter de rug en wordt momenteel de business case gerealiseerd. Prestatieinkoop vraagt om vertrouwen in de leverancier. Je moet je uitgebreide gedetailleerde eisenpakket durven loslaten en denken in functionele wensen. Je wilt van A naar B, de leverancier geeft aan of dat het beste per boot of met een brug kan. De leverancier is de expert. Natuurlijk weet je het soms beter, maar dat leidt in de praktijk alleen tot frustraties (“hij kan niet waarmaken wat ik in mijn hoofd heb”). In plaats van de gebruikelijke teleurstellingen achteraf ga je nu vooraf verwachtingen managen.

Als klant moet je niet de expert willen zijn, maar de juiste expert kunnen vinden. Geef de expert de ruimte om de beste oplossing aan te bieden voor jouw wens of probleem. Hiermee kan hij zich onderscheiden. De leverancier beheerst de risico’s en is verantwoordelijk voor het realiseren van de projectdoelstelling. Hij rapporteert wekelijks over de uitvoering. Het benodigde projectmanagement is hierdoor minimaal. Je hoeft slechts vast te stellen dat de kwaliteit voldoet aan de afspraken.

Prestatieinkoop leidt tot goede resultaten en de groep enthousiaste inkopers en projectleiders neemt snel toe. Bij corporaties in eerste instantie in bouw en onderhoud, maar in tweede instantie ook in ICT trajecten. Dat betekent dat we de tradionele manier van inkoop en aanbesteden moeten loslaten en vertrouwen moeten hebben in de expertise van leveranciers. Aan hen de uitdaging om ook hun expertrol te gaan spelen. Wie durft?

Een bijdrage van Hoffman Krul & Partners

Bron:CorporatieGids2014