Pré Wonen: "Beoordelen leveranciers leidt tot beter onderbouwde keuzes"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Ongeveer twee jaar geleden besloot woningcorporatie Pré Wonen uit Noord-Holland haar contractbeheer te professionaliseren. Eén onderdeel uit dit proces is het jaarlijks beoordelen van haar leveranciers. CorporatieGids.nl ging in gesprek met Noll Kerkhoff, teammanager Automatisering en Facilitaire Zaken bij Pré Wonen, over het proces en het voordeel voor de corporatie.

"Op deze manier krijg je inzicht in het inkoopproces en kun je goede contractafspraken maken en bewaken," legt Noll uit over het nut van de beoordeling. "Daarnaast levert het een bijdrage aan de kwaliteit van het product of de dienst. Het houdt je scherp bij het inkopen, wat vervolgens een prijsvoordeel kan opleveren. En niet op de laatste plaats, het houdt de leveranciers scherp."

"Een goed eenduidig overzicht van al onze contracten verkrijgen was de eerste stap in dit proces," legt Noll uit. "De tweede stap is het gebruiken van deze beschikbare informatie. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat we de top van onze leveranciers jaarlijks beoordelen. Onlangs was bijvoorbeeld onze ERP-leverancier Itris aan de beurt, een belangrijke, strategische leverancier voor ons. Genoeg reden om Itris jaarlijks mee te nemen in de beoordelingen en het gesprek met hen aan te gaan."

Rapportcijfer
Volgens de teammanager Automatisering en Facilitaire Zaken rolt uit de beoordeling van een leverancier door Pré Wonen een rapportcijfer. "Wij bestuderen onze relatie op verschillende punten, zoals de verhouding tussen prijs en kwaliteit en het nakomen van contractafspraken. Ook urenverantwoording, adviseurschap, responsetijd en SLA nemen wij mee tijdens het proces. Vervolgens nemen wij al deze punten mee in de definitieve, algemene beoordeling."

"Al onze leveranciers komen aan bod", gaat Noll verder. "Met de top vijf belangrijkste leveranciers gaan wij echter in gesprek, op basis van de verkregen beoordeling. Niet alleen onze ERP-leverancier komt dus ten sprake."

Geen productbeoordeling
Pré Wonen is niet van plan haar bevindingen te delen met andere woningcorporaties. Volgens Noll heeft dit namelijk weinig zin: "Deze beoordeling is voor onszelf bedoeld. Wij gebruiken dit om in gesprek te gaan met onze leveranciers. Elke corporatie zal anders kijken naar haar partners, en zitten vaak ook in een andere fase. Het proces is niet direct een productbeoordeling."

Trends herkennen
Hoewel Pré Wonen probeert haar leveranciersbeoordeling zo objectief mogelijk te houden, is dit niet de essentie volgens Noll. "Dit zit hem namelijk in het feit dat wij willen werken met leveranciers die onze taal spreken en kwalitatief goede diensten en producten leveren. Daarnaast kun je, wanneer je al langere tijd leveranciers beoordeelt, als corporatie trends herkennen. Bijvoorbeeld wanneer je een dalend cijfer ziet in het adviseurschap, dan kan dat iets zeggen over de beschikbare kennis van hun product, maar ook kennis van ons als klant. Dit neem je je vervolgens mee op andere momenten, bijvoorbeeld wanneer je contract verloopt en je voor de keuze staat deze wel of niet te verlengen."

Gestructureerd terugkijken
Uit de recente beoordeling over Itris is volgens Noll gebleken dat de twee partijen een goede relatie hebben. "Het gaat erg goed tussen ons en Itris, maar er zijn ook verbeterpunten. Door de beoordeling van vorig jaar erbij te pakken, kunnen wij daarmee gestructureerd terugkijken en feedback geven. Hieruit bleek zelfs dat Itris dit jaar beter scoorde dan twaalf maanden geleden. Vervolgens werkt Automatisering en Facilitaire Zaken samen met het team Inkoop, waardoor onze inkoop- en specifieke leverancierskennis gebundeld wordt. Hierdoor kunnen wij beter onderbouwd keuzes maken qua leveranciers."

"De beoordeling wordt door onze leveranciers als prettig ervaren," sluit Noll af. "En hoewel de uitkomsten meestal in lijn zitten, frons je af en toe toch een keer je wenkbrauwen. En dat is precies waarom we dit doen."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 3 september 2015