Performance management vanuit het business perspectief

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In mijn voorgaande blog heb ik drie perspectieven genoemd: business, cultuur en technisch perspectief. In deze blog wil ik iets dieper ingaan op het business perspectief en ligt de focus op het beantwoorden van de vraag hoe een bedrijf zichzelf uit een moeras van mogelijkheden omhoog kan trekken. De meeste mensen kennen de verhalen van de Baron von Münchhausen wel en dan met name zijn avontuur waarbij hij zichzelf aan zijn haren het moeras uit trok. Zo zullen veel bedrijven zich ook voelen ten aanzien van de business kant van Performance Management. Het aanbod is enorm, de mogelijkheden oneindig en de keuzes die gemaakt moeten worden te belangrijk om lichtzinnig te nemen. Om hier toch wat lijn in te brengen staan in het volgende deel wat basis elementen en uitgangspunten die men ter harte kan nemen.

Performance Management heeft als doel bij te dragen aan het realiseren, ondersteunen en stimuleren van de strategische doelstellingen van een bedrijf. De strategische doelstellingen komen als vanouds voort uit de missie en visie van een bedrijf.

Performance management heeft zijn basis vanuit het business perspectief. In het algemeen wordt daarbij het volgende cascade model gehanteerd:

1. De strategische doelen worden vertaald naar kritieke succesfactoren. KSF-en zijn factoren die voorwaardelijk ('kritiek') zijn voor het al dan niet behalen van een vooraf gesteld doel ('succes'). Meestal zijn dit strategische thema's waarop een organisatie wil excelleren om de ambities van de organisatie waar te maken.

2. Om vervolgens te weten hoe een organisatie ervoor staat op de KSF-en, worden deze verder geoperationaliseerd met Kritieke Prestatie indicatoren (KPI's). Dit zijn variabelen om resultaten van ondernemingen te analyseren in vergelijking met van te voren gestelde normen. De afwijking hiertussen zegt iets over de status van de KSF-en dus hoe het er voor staat met realisatie van de strategische doelen.

De bovenstaande items (doelstellingen, KSF-en en KPI's) worden vaak vastgelegd in een strategische kaart, waar de samenhang tussen de items wordt gevisualiseerd. Hierdoor worden oorzaak, gevolg en onderlinge beïnvloeding vastgelegd. Al dan niet met wegingsfactoren.

Bovenstaande lijkt eenvoudig en een waarheid als een koe........... en is dat ook! Desondanks merken wij in de praktijk dat deze basis gedachte toch niet goed wordt opgepakt en gebruikt. Er zijn een paar eenvoudige aandachtspunten en tips die er voor kunnen zorgen dat bovenstaande in de praktijk ook echt gaat werken. Doe uw voordeel met onderstaande tips en ervaringen die wij hebben opgedaan in een jarenlange praktijk van Performance Management projecten.

  • Beperk het aantal indicatoren Een valkuil waar veelvuldig in wordt getrapt in de praktijk is het gebruik van teveel KSF-en en KPI's. Het resultaat kan zijn dat men door de bomen het bos niet meer ziet. Het gaat erom dat er focus wordt gelegd.
  • Richt performance management in als continu proces Een ander veel voorkomend probleem is het onderschatten dat Performance Management een continu proces is. Niet alleen externe veranderingen, maar ook interne wijzigingen moeten doorlopend meegenomen worden in het gehanteerde model.
  • De organisatie is in lijn met de strategische doelstellingen Een vergissing die ook veelvuldig wordt gemaakt ligt dermate voor de hand dat het bijna vreemd is dat het zo vaak mis gaat. Organisaties willen namelijk nog wel eens vergeten de verschillende onderdelen van de organisatie in lijn te brengen met de strategische doelen. De strategie moet echter een onderdeel zijn van de activiteiten van letterlijk iedereen in het bedrijf.
  • Performance management is onderdeel van de hele organisatie De twee laatste vergissingen hebben onderling een sterke relatie. Deze twee zijn het verzuimen van het operationaliseren van de strategische kaart en het verzuimen te zorgen dat strategie een onderdeel is van letterlijk iedereen in het bedrijf. Iedereen moet goed op de hoogte zijn van de strategische doelen en hun operationalisatie. Deze twee laatste aandachtspunten hebben een hechte relatie met het culturele perspectief en zullen in een komende blog verder worden opgepakt.

Het bovenstaande stuk nalezend bekruipt mij het gevoel niet eerder zoveel open deuren in één stuk open te hebben getrapt. De principes zijn duidelijk, de valkuilen vanzelfsprekend en de oplossingen tamelijk recht toe rechtaan. Toch blijkt uit onze ervaringen dat een blog als dit toch nodig is. Een belangrijke reden hiervoor is dat organisaties geen Baron von Münchhausen zijn die zichzelf aan zijn eigen haren uit het moeras kan trekken. In het echte leven kom je zonder hefboom nooit meer uit het moeras. Die hefbomen zijn ook nodig om de geboden handvatten voor Performance Management vanuit het business perspectief tot een succes te maken. In een volgende blog zal ik ingaan op een van de belangrijkste: het culturele perspectief.

Door: Dr. J. Han Numan, Manager Bizzscore

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Bizzscore in de CorporatieGids 2014 te bekijken.