Overschakeling naar IBAN kent de nodige risico's

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Bij de overschakeling naar de incasso met IBAN-bankrekeningnummers, mislukte bij een woningcorporatie onlangs de automatische incasso van 15.000 huurders. Wat ging er mis?

De overstap op IBAN regelde de woningbouwcorporatie zelf, zonder externe ondersteuning. Het kostte maanden voorbereiding om alle processen in kaart te brengen.’

Mislukte incasso’s

‘En toen kregen ze, pas na vier dagen, 15.000 mislukte incasso’s retour. . ‘Wat er mis ging? Iedere nieuwe SEPA incasso moet als eerste (first) incasso aangeleverd worden. Na succesvol afschrijven wordt dit bij de volgende afschrijving een doorlopende incasso (recurrent). Deze incassobatches werden in de testperiode steeds goedgekeurd door de BNG en ING. Maar na een paar dagen ontvingen ze een mail van de BNG dat zij deze incasso’s toch als ‘first’ hadden moeten aanleveren. Omdat de incassobatch al verwerkt en doorgezet waren naar de andere banken, konden ze niet meer ingrijpen.’

Alles opnieuw
De corporatie informeerde meteen de banken over de gemaakte fout. ‘ABN-Amro was flexibel en voerde desondanks de incasso wel uit. Bij de andere banken moesten ze alles opnieuw aanleveren. Aangezien er nu minimaal vijf werkdagen tussen aanlevering en daadwerkelijke uitvoer moet zitten, levert ook dit extra vertraging op.’
Behalve veel stress en extra manuren leidde de vertraging ook tot honderden telefoontjes naar de Klantenservice.

Betalingsregelingen
Pas twee weken later werd de huur alsnog geïncasseerd met IBAN. Het uitstel leidde tot zo’n 1800 mislukte incasso’s, drie keer meer dan gebruikelijk.

Bron: Data B.