Wat is jouw rol binnen zeeuwland?
“Ik ben ICT-manager. Ik houd mij onder andere bezig met het ICT beleid voor de komende jaren. Daarbij kun je onder andere denken aan vragen als ‘waar wil Zeeuwland over 5 jaar staan?’. Eén van de antwoorden op deze vraag is dat wij over 5 jaar ‘device- en locatieonafhankelijk werken’. Wij willen ons focussen op onze primaire taak als corporatie. ICT is daarin wel ondersteunend. Uiteindelijk moet de ICT als een soort NUTS-voorziening “uit het stopcontact” komen. Op de ICT helpdesk wordt 7,5 uur per week ondersteuning geboden maar er is bij Zeeuwland géén ICT-afdeling. Dit is het gevolg van het outsourcen van de ICT. Eén van de oplossingen die in ‘de cloud’ staat, is papierloos vergaderen.”
Wat was de aanleiding om papierloos te vergaderen?
“Zeeuwland werkt toe naar een papierloos kantoor door in 2015 50% minder papier te gebruiken dan nu het geval is. Dit komt voort uit het ondernemingsplan en heeft als doel om, naast kostenreductie, te communiceren op een wijze die verbindingen stimuleert en klantgericht is. De bedoeling daarbij is dat we zo veel als mogelijk digitaal gaan werken. Niet alleen intern, maar ook richting de klant.”
Hoe is jullie besluit tot stand gekomen om een vergader-app te gaan gebruiken?
“Tijdens de HC&H training ‘Ik heb een iPad, wat nu?’ heeft docent Wim van de Water ons geleerd hoe effectief en efficiënt met de iPad om te gaan. Daarbij is een aantal opties toegelicht om papierloos te vergaderen. Dat is voor ons het startpunt geweest voor verdere verdieping in het papierloos vergaderen. Wij hebben vervolgens een aantal apps bekeken en vergeleken. Samen met een secretaresse is een klein selectietraject doorlopen. Ik kan misschien verstand hebben van de techniek, de gebruiker gaat er uiteindelijk mee aan de slag. Een voor ons belangrijke vraag in het selectietraject was: ‘waar is de oplossing voor papierloos vergaderen gemeengoed?’. Zo kwamen wij al snel uit bij de App genaamd iBabs van leverancier MSI Communication. Een zeer gebruiksvriendelijke App die veel wordt toegepast binnen waterschappen, gemeenten en ministeries (bijvoorbeeld Ministerie van Justitie en Veiligheid).“
Wie zijn de gebruikers?
“In eerste instantie zijn dat de mensen van het Management Team, de Raad van Commissarissen, de afdelings managers en een aantal secretaresses.”
Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?
“Het zal misschien klinken als een verkooppraatje, maar de ervaringen zijn zeer positief. Iedereen kan met iBabs werken. Het werkt erg intuïtief. Een voordeel is dat de voorbereidingstijd voor het produceren van de stukken ten behoeve van de vergaderingen voor onze secretaresses is gehalveerd. Nog een groot voordeel is dat iedereen tijdens de vergadering altijd in het bezit is van alle en de meest actuele stukken. Tijdens de vergadering heeft iedereen zijn iPad bij zich en is het de afspraak om geen papier meer mee te nemen. De notulen worden gemaakt op een laptop dus ook dat gaat papierloos. Dat wij met iBabs werken, is ook direct merkbaar in het papierverbruik. Dus niet alleen in tijd, maar ook in kosten hebben wij direct besparingen kunnen realiseren.”
Hoe gaan jullie om met (grote) bouwtekeningen of excel documenten?
“Ook deze documenten kunnen geraadpleegd worden in iBabs. Het stelt wel eisen aan je bronmateriaal. Net als op papier is het verstandig dat cijfers op een Excel werkblad, ter grootte van een A4-tje, worden gepresenteerd. Grote bouwtekeningen kunnen vaak nog het beste gepresenteerd worden met behulp van een beamer.”
Welke verbeterpunten zien jullie nog?
“Voorlopig ziet de leverancier de verbeterpunten eerder dan wij en worden we keer op keer getrakteerd op interessante updates.” Hebben jullie een integratie met een document management systeem? “Die mogelijkheden zijn er wel, maar wij hebben hier niet voor gekozen. De documenten worden wel bij de leverancier opgeslagen. Ik denk dat ze hier veiliger staan dan lokaal. Niet voor niks dus dat ook het Ministerie van Justitie en Veiligheid er mee werkt.”
Heb je verder nog tips voor andere corporaties?
“Ga het gewoon doen, ga er mee aan de slag! De tool ondersteunt fantastisch, is zeer gebruikersvriendelijk en kent een transparante kostenstructuur.”
Bron: HC&H Consultants
Wat oud-minister van VROM Sybilla Dekker betreft, worden verjaardagsfeestjes voor corporatiemedewerkers weer leuk. ‘’Kom naar buiten met je échte volkshuisvestelijke prestaties en laat ze zién’’. Een gesprek over verantwoording, échte volkshuisvestelijke prestaties en natuurlijk: Meer vrouwen aan de top.
Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie maart 2015
Sybilla Dekker, voorvechtster voor meer vrouwelijk talent naar de top, stond als oud-minister van VROM haar mannetje tijdens de Parlementaire Enquête. Hoe vond ze het om te worden verhoord? Wat vind ze van de nieuwe Woningwet en is de missie voor meer vrouwen aan de top al geslaagd?
Spannend
Terwijl ze koffie inschenkt, blikt Sybilla desgevraagd terug op haar verhoor tijdens de Parlementaire Enquête. ‘’Als je verhoord wordt, is dat toch wel een bijzondere ervaring. Je bereidt je er inhoudelijk goed op voor, maar het is natuurlijk niet ‘even leuke herinneringen ophalen’. Je verdedigt er je beleid als minister tegenover commissieleden die er natuurlijk vanuit een bepaalde rol inzitten. Het viel me vooral op dat ze werkten vanuit de opvattingen van nu’’. Intimiderend vond ze de verhoren niet. ‘’Wel spannend’’, geeft ze toe. ‘’Je zit oog in oog met de commissieleden. Of eigenlijk kijken ze iets op je neer, omdat ze op een verhoogd niveau tegenover je zitten’’.
Verhoor
Over het verhoor zelf zegt ze: ‘’In de parlementaire enquête is sterk de nadruk gelegd op de huidige opvattingen over de incidenten van de afgelopen jaren. Ze hebben onvoldoende rekening gehouden met de opvattingen van toen. Tien jaar geleden was het heel duidelijk dat er een klimaat van ‘samenwerken’ en ‘minder regelgeving’ voor woningcorporaties heerste. Als liberaal politicus pleitte ik voor het primaat aan de markt en dat vind ik nog steeds belangrijk, binnen de kaders die de overheid dan wel aangeeft. Als je met het verleden wordt geconfronteerd, lijkt het bijna naïef wat ik toen als minister heb gedaan. Met de kennis van nu kan ik nu ook beter oordelen over het verleden. In het slot van de verhoren voelde het ook bijna als een persoonlijke aanval. Het gaat erom wat je als minister teweeg hebt kunnen brengen. Er lag al een splitsingsvoorstel voor DAEB en niet-DAEB op tafel, evenals een verdere professionalisering van het toezicht. Omdat ik binnen het kabinet Balkenende II-III eerder (2006) ben afgetreden, heb ik simpelweg niet alles kunnen afmaken’’.
Parels
Sybilla vindt het jammer dat de schandalen van een aantal woningcorporaties de echte volkshuisvestelijke en maatschappelijke prestaties van alle andere woningcorporaties overschaduwen. ‘’De politiek is met de incidenten aan de haal gegaan. Achteraf is het makkelijk roepen ‘hoe dat allemaal heeft kunnen gebeuren’. Het doet afbreuk aan de hele corporatiesector. Ook de ruim 90% van de woningcorporaties die gewoon dagelijks hun werk doen, krijgen negatieve vragen. De goede corporaties moeten zich nog steeds verantwoorden voor het wangedrag van (oud-)collega’s. Het ijlt lang na en daar ben ik echt geïrriteerd over. Ik roep corporaties op om naar buiten te treden en hun échte volkshuisvestelijke ‘parels’ te laten zien. Bouw weer vertrouwen op in de samenleving’’.
Toezicht
Over de nieuwe Woningwet zegt de oud-minister van VROM: ‘’Er zitten hele goede aanbevelingen in verwerkt. Ik vind het wel onverstandig dat het toezicht binnen het ministerie wordt gepositioneerd. Op het ministerie maak je beleid; dat moet je niet vermengen met toezichthouden. Bovendien kan een onafhankelijke toezichthouder op afstand het ministerie juist signalen geven. Daar heb je als minister veel meer aan’’.
Commerciële activiteiten
In de nieuwe Woningwet staat ook dat woningcorporaties hun commerciële activiteiten moeten afstoten. Op de vraag wat de liberale oud-minister daar van vindt, zegt ze: ‘’Dat is een hele stap die je heel gereguleerd moet nemen. Het effect op de financiële positie van woningcorporaties kan enorm zijn. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat commerciële activiteiten die bijdragen aan de leefomgeving wel blijven doorgaan, onder de voorwaarde dat er een logische relatie is met de volkshuisvestelijke taak van de corporatie. Je kunt alles dichtregelen door strikte juridische of administratieve scheiding. Je kunt ook in samenspraak nieuwe casus opbouwen, zodat projecten in ieder geval van de grond blijven komen’’.
Gemeenten
Dat gemeenten een grotere toezichtsrol krijgen toebedeeld in relatie tot woningcorporaties, vindt de oud-minister geen goede ontwikkeling. ‘’In de relatie tussen gemeenten en woningcorporaties is de vrijblijvendheid ook voorbij. Niet voor niets de titel van het rapport dat de VNG-adviescommissie Relatie gemeenten en woningcorporaties onder mijn leiding in 2013 heeft uitgebracht. Gemeenten moeten realistisch zijn in hun rol als opdrachtgever’’. Dat er nu gemeenten zijn die zelf woningen bouwen doet Sybilla af als oud gedrag. ‘’Het is destijds niet voor niets overgedragen aan de woningcorporaties. Het zou best kunnen dat gemeenten met grondposities in hun maag zitten en daarom zelf met bouwplannen komen. Boek af, neem je verlies. Ik ben in die zin ook tegen méér invloed van gemeenten op woningcorporaties’’.
Woonvisie
Ze licht dat nader toe: ‘’In ons rapport staat ook dat gemeenten en woningcorporaties als twee partijen aan tafel moeten zitten. Een gemeente kan niet eenzijdig alles bepalen. Ze moeten samen een woonvisie opstellen en dat vertalen naar een reëel plan. Laat vervolgens de woningcorporatie als opdrachtnemer het voortouw nemen bij de uitvoering ervan. Natuurlijk kan dat soms tot conflicten leiden. Bijvoorbeeld omdat woningcorporaties minder financiële ruimte hebben voor nieuwbouw en de voorkeur geven aan renovatie, onderhoud en verduurzaming van bestaand bezit, terwijl de gemeente graag nieuwbouw en groei van het inwoneraantal nastreeft. Daar zullen gemeenten en woningcorporaties onderling moeten uitkomen. Overigens ben ik van mening dat wanneer een woningcorporatie helemaal geen financiële ruimte voor nieuwbouw heeft, de kerntaak niet goed is uitgevoerd. Bestaand bezit moeten ze gewoon minimaal op orde hebben. Maar nogmaals, de uitvoering van nieuwbouw is een zaak voor woningcorporaties’’.
BNG
Sybilla is commissaris bij diverse organisaties, waaronder geen enkele woningcorporatie. ‘’Dat sluit ik ook uit. Als oud-minister heb ik mijn handen liever vrij, maar ‘klaar’ met woningcorporaties ben ik zeker niet. Vanuit mijn rol als commissaris bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) heb ik nog steeds met woningcorporaties van doen. De BNG heeft een groot aandeel in de financiering van projecten bij woningcorporaties. Je kijkt dan met een helikopterview naar de ontwikkeling van de corporatiesector’’.
Helikopter
Op de vraag wat ze vanuit die helikopter ziet, zegt ze: ‘’Ik zie corporaties worstelen met de mogelijkheden. De nieuwe randvoorwaarden die ze vanuit het ministerie krijgen, maakt het gebied waarin ze kunnen investeren veel kleiner. Dat betekent dat ze minder voor nieuwe kredieten bij de BNG zullen aankloppen. Bovendien kijken we vanuit de BNG ook kritischer of woningcorporaties de boel op orde hebben. Dat komt weer omdat ook de regelgeving voor banken enorm is toegenomen. Het is dus goed om tijdig met elkaar aan tafel te gaan om te kijken wat er wél kan. Je ziet soms dat gemeenten en woningcorporaties met elkaar plannen maken en pas in een tweede fase kijken naar de financieringsopgave. Beter is om dat direct vanaf het allereerste moment te doen’’.
Vrouwelijk talent
Sybilla is voorzitter van Talent naar de top, een organisatie die zich inspant voor meer vrouwen aan de top. Op de vraag of deze inspanning anno 2015 nog steeds nodig is, zegt ze: ‘’Helaas wel. We zijn een aantal jaren terug gestart met 47 bedrijven die de wettelijk vastgestelde doelstelling - 30% vrouwen op topposities - hebben ondertekend. Het aantal bedrijven dat zich heeft gecommitteerd aan deze charter, is inmiddels gegroeid tot 250, waaronder een tiental woningcorporaties. Bij deze 250 bedrijven is ruim 20% van de topbestuurders vrouw, ruim 9% méér dan binnen een controlegroep van bedrijven onder de Wet Bestuur en Toezicht. We zitten nog niet op het gewenste niveau van 30% maar zijn wel op de goede weg. We lopen achter op andere Europese landen. Best bijzonder dat het in Nederland kennelijk nog een taai onderwerp is. Je moet er iets mee doen als top van de organisatie’’.
Beter af
Op de vraag of woningcorporaties beter af zijn met een vrouwelijke bestuurder, zegt Sybilla: ‘’Feit is dat er geen vrouwelijke corporatiebestuurders betrokken zijn bij de bekende incidenten. Maar ook een vrouwelijke bestuurder is alleen succesvol als ze kan werken met een team van vrouwen én mannen. Vrouwen zijn goed in dingen bespreekbaar maken en om mensen met elkaar te verbinden. Misschien is dat effect bij een woningcorporatie wel groter dan bij een ander bedrijf. Natuurlijk vind ik het een goed signaal dat er nu steeds meer vrouwen topposities bekleden, ook bij woningcorporaties. Maar vrouw of niet: Uiteindelijk moet iedereen onderaan de streep voldoen aan de eisen van het bestuurderschap’’.
Bron: CorporatieGids Magazine
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.