Online dienstverlening in opkomst

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Een groeiend aantal corporaties biedt huurders via de website online dienstverlening aan. Afgeschermde klantenportalen in de corporatiesector zijn in opkomst.

Hoe wordt dit ingezet door corporaties en wat kunnen huurders via het portaal regelen? We zetten een aantal aanvullende mogelijkheden op een rij naast de basis functionaliteit als het inzien van huurgegevens en het wijzigen van contactinformatie.

Informatie op klantenportalen is vaak ingedeeld op basis van persoonlijke gegevens van de huurder, woning gegevens, buurtinformatie en algemene gegevens.

Persoonlijke gegevens

Contacthistorie inzage

Een geliefde functionaliteit onder huurders: inzage in de registratie en opvolging van de eigen contacten met de corporatie. Van ieder contactmoment wordt door de corporatie een registratie gemaakt voor interne opvolging. Huurders verkrijgen via de Contacthistorie koppeling realtime inzage in de registratie en de status van de opvolging. Op deze manier is het voor de huurder direct duidelijk wat de status van zijn verzoek is.

Online huur betalen met iDeal

Huurders hebben via het klantenportaal inzage in de eigen huur en overige betalingen aan de corporatie. Huurders kunnen via de extra iDeal functie de openstaande bedragen ook direct online betalen. Dit levert gemak voor de huurder én de corporatie op. Geen gebruik meer van acceptgiro’s en de betalingen worden direct op de correcte wijze financieel geboekt.

Betalingsoverzicht inclusief deurwaardercodes

Niet iedere huurder betaalt helaas de huur netjes op de gestelde datum. Bij achterstanden kan de corporatie zich genoodzaakt zien om de betaling uit handen te geven aan een deurwaarder. Binnen het klantenportaal is dit voor huurders inzichtelijk te maken met behulp van een deurwaardercode. Zodra een betaling via een deurwaarder loopt, staat voor de huurder een meldingstekst op de pagina met het betalingsoverzicht. De corporatie bepaalt de exacte inhoud van de meldingstekst per deurwaardercode.

Opzeggen huurcontract

Ga je als huurder verhuizen, dan kun je het beëindigen van het huurcontract ook online regelen. De einddatum van het huurcontract wordt direct verwerkt in de administratie van de corporatie. Handig voor de huurder doordat er direct een bevestiging is én voor de administratie van de corporatie.

Woninggegevens

Plattegrond van de eigen woning

Het aanpassen van de eigen woning gaat eenvoudiger wanneer men beschikt over een plattegrond van de woning. Deze is voor huurders via een koppeling opvraagbaar.

Reparatieverzoek indienen

Het indienen van een repartieverzoek kan geheel automatisch verlopen in het Klantenportaal. De huurder geeft aan waar het te repareren onderdeel in de woning is, wat er gemaakt moet worden en wanneer hij dit zou willen laten uitvoeren. Door het reparatieverzoek direct in de backoffice te laten verwerken levert dit een gemak voor de corporatie én de klant op.

Woningruil advertentie

Onder huurders leeft soms de wens tot woningruil. In het klantenportaal is het mogelijk om ruimte aan deze huurders te bieden waar zij een advertentie kunnen plaatsen om een ruilpartner te vinden.

Buurt informatie

Nieuws over de eigen woonomgeving

Over het algemeen zijn bewoners voornamelijk geinteresseerd in berichtgeving over de eigen woonomgeving ipv het gehele werkgebied van de corporatie. Door berichtgeving in te delen op wijken en/of complexen kan dit ingeregeld worden. De corporatie plaatst berichten voor huurders over de eigen woonomgeving, zoals buurtactiviteiten die worden georganiseerd. Dit werkt op basis van het complexnummer van de woning van de huurder.

Mededelingen van de Complexbeheerder

Een briefje in het portiek van de complexbeheerder kan ook digitaal op het klantenportaal. Per complex kan de complexbeheerder van de corporatie mededelingen plaatsen die alleen zichtbaar zijn voor de bewoners van het complex.

Poll

Wilt u weten hoe uw huurders over een bepaald thema denken? Een laagdrempelige manier om de meningen te peilen is de poll.

Algemene informatie

Kennisbank voor eerste lijns vragen

Het merendeel van de vragen gesteld door huurders kunnen worden beantwoord vanuit een kennisbank. Door de kennisbank te ontsluiten binnen het klantenportaal kunnen huurders zelf ook de vragen beantwoord krijgen. Een kennisbank binnen het klantenportaal sluit compleet aan op de click, call, face strategie.

Dit is een greep uit de mogelijkheden. Wat aansluit bij de organisatie is afhankelijk van de plek die online dienstverlening inneemt in de strategie van de corporatie.

door: Eva Piller, manager communicatie ProImpact