NYNA Communicatie helpt corporaties communiceren

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “communicatie

Woningcorporaties moeten professionaliseren en toegroeien naar responsieve organisaties. De sector is verplicht om transparant, duidelijk en eerlijk te communiceren. Belangrijk hierbij is om te luisteren naar de klant, de dialoog te voeren en waar mogelijk met partners beleid te ontwikkelen en vast te leggen. Het versterken van de communicatiefunctie speelt hierin een belangrijke rol. Nyna Communicatie ontwikkelde een programma dat corporaties hierbij kan helpen.

Wanneer is een woningcorporatie communicatief?
Diana Coolegem, directeur Nyna Communicatie: ‘’Communicatief zijn heeft voor mij te maken met twee dingen. Aan de ene kant gaat het erover dat alle collega’s -van onderhoudsman tot fi nancieel manager- kunnen communiceren en in staat zijn hun corporatie te vertegenwoordigen. Aan de andere kant gaat het erom dat corporaties, waar mogelijk en maximaal, de buitenwereld binnenhalen en samen met anderen beleid ontwikkelen en vastleggen.

Hoe maak je een corporatie communicatief?
Diana: ‘’Dat doe je in een aantal stappen. Maar het begint bij commitment vanuit de top. De bestuurder en het MT moeten zich, bijgestaan door hun communicatieadviseur, uitspreken over hun defi nitie van een communicatieve organisatie en zich realiseren wat dat betekent. Nyna Communicatie kan helpen dat profi el scherp te krijgen door samen met de communicatieadviseur een sessie met bestuur en MT te begeleiden. Een goede voorbereiding is het halve werk. Het is belangrijk dat bestuur en MT vooraf precies weten waaraan zij zich committeren.’’

En vervolgens?
‘’De volgende stap is te bepalen hoe ver de corporatie afstaat van het wensbeeld. Via een communicatiescan brengen we in kaart hoe het staat met de communicatieve vaardigheden van de corporatie. Pas dan kun je namelijk bepalen wat er nodig is om naar de gewenste situatie toe te groeien. Naast de communicatiescan maken we samen met de corporatie een omgevingsanalyse en bepalen we de boodschap. Hierbij kan een project als voorbeeld dienen, maar je kunt ook corporatiebreed starten; bijvoorbeeld wanneer een nieuw ondernemingsplan is verschenen.’’

Wat heeft een omgevingsanalyse met communicatieve corporaties te maken?
‘’Een omgevingsanalyse helpt om de spelers in de buitenwereld en de rol en de belangen van die spelers te bepalen. Daarna kun je beoordelen welke communicatieve inspanningen je richting die spelers moet verrichten. Uiteindelijk is elk programma anders. Soms starten we met het train-the-trainer programma waarin we communicatieafdelingen leren faciliteren, de andere keer maken we spiekbriefjes voor de huismeesters. Het programma verschilt iedere keer. Maar het doel blijft hetzelfde: corporaties, haal de buitenwereld binnen en spreek de taal van de huurder.’’

Een bijdrage van Nyna Communicatie, bureau voor woningcorporaties

Bron:CorporatieGids2014

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Nyna Communicatie in de CorporatieGids 2014 te bekijken.