Nieuwsbrieven moeten mee met de trend van digitalisering

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De oude vertrouwde nieuwsbrief heeft door de komst van het internet een transformatie ondergaan. Waar huurders voorheen nog een papieren nieuwsbrief in de brievenbus ontvingen, krijgen zij deze nu digitaal per e-mail. Digitalisering is overal zichtbaar, zo kunnen we onze bankafschriften online inzien, factureren we digitaal en blijkt ook dat het lezen van de digitale krant in opmars is (1). Het is dan ook niet opmerkelijk te noemen dat veel bedrijven overgaan op een digitale nieuwsbrief.

De inzet van digitale nieuwsbrieven onder corporaties
In de KWH-Webmonitor zijn de nieuwsbrieven van Nederlandse woningcorporaties onderzocht. Bij 77% van de corporaties ontbreekt de mogelijkheid om je online in te schrijven op de nieuwsbrief. Voor een goede afhandeling van een inschrijving op de nieuwsbrief, hoort elke inschrijver een bevestigingsmail ter definitieve bevestiging ontvangen inclusief uitschrijfmogelijkheid. Een voorbeeld van een goede inschrijving is onderstaande afbeelding. Bij deze corporatie kun je persoonlijke voorkeuren doorgeven, dit is bij 3% van de corporaties mogelijk (Webmonitor, 2014).

Waarom een nieuwsbrief?
Een nieuwsbrief is een belangrijk onderdeel om het contact tussen de corporatie en huurder te onderhouden. Via de nieuwsbrief kunt u huurders op de hoogte stellen van actualiteiten, zoals bijvoorbeeld de voortgang van bouwprojecten of het planmatig onderhoud. Ook kunt u bewoners op deze manier informeren over activiteiten die in de buurt worden georganiseerd en hen daarvoor uitnodigen. Het betrekken van huurders bij activiteiten van uw corporatie heeft een positieve uitwerking op de bewonersparticipatie.

Voordelen van een digitale nieuwsbrief
De digitale nieuwsbrief heeft veel voordelen, zo is een digitale nieuwsbrief veel voordeliger dan een geprinte versie. Er worden geen drukkosten gemaakt, geen papier verbruikt en de brieven hoeven ook niet handmatig naar de woningen van huurders te worden gebracht. Een ander voordeel van digitale nieuwsbrieven is dat er links naar de corporatiewebsite in de nieuwsbrief kunnen worden geplaatst. Een aantal corporaties doen dit al goed, zij geven in de nieuwsbrief een korte omschrijving van het onderwerp van het artikel en verwijzen vervolgens via een link 'lees verder' naar de website voor het complete artikel. Op deze manier zorgen nieuwsbrieven er voor dat de website hogere bezoekersaantallen trekt en ontstaat een interactie.

Interesses monitoren
De digitale nieuwsbrief biedt corporaties ook de mogelijkheid om te monitoren hoeveel abonnees de e-mail ook daadwerkelijk hebben geopend en welke artikelen goed worden gelezen. Dit omdat de ‘lees verder’ link naar de website verwijst. Zo kunt u inspelen op de veel gelezen onderwerpen zodat de inhoud van de nieuwsbrief steeds meer wordt afgestemd op de interesses van de abonnees.

Een goede nieuwsbrief
Er is niet één juiste manier voor het opstellen van een nieuwsbrief, maar er zijn wel een aantal punten die bijdragen aan een goede nieuwsbrief.
- Bezoekers van de website moeten getriggerd worden om zich te abonneren.
- Het gebruik van loss aversion (2). Mensen hebben onbewust neigingen om verlies te voorkomen want mogelijk verliest brengt psychische stress met zich mee. Deze tactiek kunt u als corporatie inzetten door 'Schrijf u nu in voor de …. nieuwsbrief en mis het actuele woningaanbod en nieuws niet!' (3).
- Het aangeven van persoonlijke voorkeuren draagt ook bij aan een goede nieuwsbrief.
- Interesses van abonnees worden gemonitord.

Samenvattend
Veel corporaties bieden tegenwoordig de mogelijkheid om zaken, zoals reparatieverzoeken, online te regelen. Helaas blijft de nieuwsbrief achter in de digitalisering, bij 23% van de corporaties wordt een digitale nieuwsbrief ingezet als communicatiemiddel met de huurder. Voor de corporaties die er wel gebruik van maken, zijn er een aantal onderdelen die verbeterd kunnen worden. Zoals nieuwsbrieven waarbij enkel een pdf of link wordt gemaild naar de online versie van de nieuwsbrief, zonder verdere informatie. Dit is niet erg uitnodigend voor de abonnees, zij worden zo niet getriggerd om de nieuwsbrief ook daadwerkelijk te lezen. Het kunnen aangeven van persoonlijke voorkeuren draagt ook bij aan een goede nieuwsbrief.

De voordelen van een digitale nieuwsbrief samengevat:
- Voordeliger dan een geprinte versie
- Direct linken naar de website
- Interesses worden gemonitord
- Onderhouden van contact met de huurder
- Draagt bij aan bewonersparticipatie

Corporaties kunnen grote sprongen maken door een nieuwsbrief te creëren of de huidige nieuwsbrief aan te passen, hopelijk biedt deze informatie genoeg handvatten om hier als corporatie mee aan de slag te gaan.

Door: Iris Deen, ProImpact

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van ProImpact in de CorporatieGids 2014 te bekijken.