Twee jaar geleden koos woningbouwvereniging Bergopwaarts uit Deurne voor een nieuwe website, verzorgd door Qvision. De woningcorporatie nam dit besluit zodat het woningzoekenden en huurders beter van dienst kan zijn. CorporatieGids.nl sprak met Petra van de Werff (links) en Suzan Beks (rechts), beiden communicatiemedewerker bij Bergopwaarts, over de motivatie voor de nieuwe website.
"We hadden een uitgebreid wensenpakket voor onze website én wilden op een efficiënte manier meer digitale communicatiemiddelen inzetten," legt Petra uit. "Qvision kon ons snel werkende voorbeelden tonen en bood een CMS dat aansloot bij onze wensen: Umbraco."
Flexibiliteit
Vooral de flexibiliteit van het CMS was erg belangrijk voor woningcorporatie Bergopwaarts. Suzan legt uit: "Binnen Umbraco kunnen wij alle teksten en beelden zelf aanpassen, zowel van websites, narrowcasting als het klantportaal. We bouwen zelf websites binnen het CMS en kunnen daarmee snel projectwebsites realiseren met een eigen look en feel."
"De beeldschermen in onze woonwinkels worden via narrowcastingpagina's in ons CMS automatisch gevuld met het laatste nieuws en actuele woningaanbod," vertelt Petra. "In de toekomst kunnen we dit verder uitbreiden, bijvoorbeeld met een scherm in de hal van een woongebouw. De pagina’s zijn via het web bereikbaar en met Umbraco zijn ze makkelijk en snel aan te passen."
Betere communicatie
De nieuwe website heeft volgens de medewerkers van Bergopwaarts voordelen voor alle betrokken partijen. Suzan: "Voor ons is het beheer verbeterd, maar ook de klant profiteert. Zij geniet nu van meer praktische informatie op maat. Een aangepast huisreglement kan bijvoorbeeld snel worden gecommuniceerd via het klantportaal. Dit is erg handig voor bewoners van een complex met specifieke voorzieningen, gezamenlijke huisregels of een VvE."
"Ook andere communicatie, zoals corporatienieuws en nieuws rondom nieuwbouwprojecten, gaat nu via websites en digitale nieuwsbrieven. Zo blijven klanten altijd op de hoogte, zonder dat hen dit opgedrongen wordt. Ze kunnen zich via het klantportaal hiervoor aan- en afmelden."
Online dialoog
Volgens Suzan wordt de online-tak niet gebruikt voor eenrichtingsverkeer qua communicatie, maar ook voor de dialoog. Klanten zoeken steeds vaker contact via de online kanalen, iets dat volgens de communicatiemedewerker niet vreemd is: "Klanten zijn gewend om online te shoppen, en online communicatie en digitale dienstverlening sluiten daarbij aan. We zien dit terug in de groei van het aantal digitale aanvragen voor bijvoorbeeld reparaties of het opzeggen van de huur."
De bereikbaarheid van Bergopwaarts wordt volgens Petra hiermee vergroot: "Wij zijn een kleine organisatie met een relatief groot werkgebied. Het is daarom niet mogelijk om dicht bij de klant een fysiek loket aan te bieden. Een klantportaal is echter op elk moment geopend als je een internetverbinding hebt. Ook klanten die niet goed in staat zijn zelf zaken te regelen, kunnen via de website en klantportaal mantelzorgers de kans bieden hen te ondersteunen."
Samenwerking en ondersteuning
Bij de implementatie van de nieuwe website heeft Bergopwaarts niet alleen samengewerkt met Qvision. Er was namelijk ook meerdere malen contact met Stichting Woonveste: "Zij realiseerden tegelijkertijd met ons een vergelijkbaar project met Qvision," legt Petra uit. "Hierdoor konden wij informatie met elkaar uitwisselen. In 2014 zijn wij samen met Woonveste als eerste geëindigd in de KWH webmonitor voor onze website, daar zijn wij natuurlijk erg trots op."
"Tijdens de voorbereidingen van de website heeft Qvision goed naar ons geluisterd en meegeholpen onze uitgebreide wensenlijst te realiseren. Maar daar bleef het niet bij. Samen met Qvision brengen wij nog steeds verbeteringen aan in de online dienstverlening, bijvoorbeeld qua serviceverzoeken. Er is naar ons idee altijd wel iets te verbeteren."
Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 19 mei 2015
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Qvision in de CorporatieGids 2015 te bekijken.
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.