Nieuw woonruimteverdeelsysteem Maaskoepel om te verleiden tot de perfecte match

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Juni vorig jaar ging Maaskoepel - een federatie van 26 woningcorporaties in de regio Rotterdam – live met een nieuw woonruimtebemiddelingssysteem van Qvision. Uitgangspunt hierbij was het verleiden van de woningzoekenden tot de perfecte match, met als bijeffect onder andere het verminderen van no shows. Een gesprek met Leo Bartelse, directeur van Maaskoepel: "Huurders lezen steeds minder goed en het internet leidt tot minder verantwoording nemen voor de klik van je muis."

De keuze voor een nieuw woonruimteverdeelsysteem was volgens Leo een logische: "We merkten dat het echt echt anders moest. Bij Woonnet - ons oude woonruimteverdeelsysteem - moesten wij gemiddeld acht keer een woning aanbieden voor verhuring, en hadden wij zestig procent no show na een uitnodiging voor een bezichtiging of intakegesprek. Wanneer je tussen de 13.000 en 15.000 aanbiedingen per jaar hebt, gaat dat om heel veel tijdverlies en dus kosten van leegstand."

No show                                                                                                                                                     
Ook om de grote hoeveelheid no shows te verlagen, was een andere aanpak nodig. "In 2013 is een visie op de woonruimtebemiddeling gemaakt voor WoonnetRijnmond," legt Leo uit. "Uitgangspunt hiervan was de switch van verdelen naar bemiddelen. We zagen dat steeds minder mensen goed lezen en het internet leidt tot minder verantwoording nemen voor je muisklik. Daarnaast bleek uit onderzoek dat no show meer een maatschappelijk verschijnsel is waarop een passend en positief antwoord moet worden gegeven."

Maaskoepel is vervolgens op zoek gegaan naar een werkwijze waarbij woningzoekenden meer verbinding maken met het aanbod, en daardoor serieuzere keuzes maken. "We werkten bij de meeste aanbiedingen met inschrijfduur, slechts één corporatie deed dit ook via loting. We besloten op zoek te gaan naar al bestaande methoden die beter aansloten bij de redenen waarom woningzoekenden actief gaan zoeken. Meerdere zoekmodellen dus. Punten sparen verdraagt zich niet met levensgebeurtenissen, de  belangrijkste reden om te gaan zoeken."

Modellen
Om woningzoekenden serieuzer te krijgen, is volgens Leo meer nodig dan het uitdelen van sancties bij no show. "Daar haal je de oorzaak van no show niet mee weg. Het is belangrijk te beseffen dat wij het ook anders moeten doen. De kern is dat woningzoekenden meer regie krijgen op de vraag die zij stellen."

De groep corporaties heeft daarom ook andere zoekmodellen omarmd. "De eerste fase van het nieuwe WoonnetRijnmond is op 1 juli 2015 live gegaan. Daar worden - naast inschrijfduur - ook WoningLoting, DirectKans (eerste reactie 'wint') en Wens&Wacht (een wachtlijst) als zoekmodellen aangeboden. Voor woningzoekenden selectiemodellen, voor corporaties marketingkanalen. Zij kunnen zelf bepalen op welke manier een woning aangeboden wordt. Daarbij zijn wij nu aan het ontdekken welke groepen klanten we nu aanspreken met welk kanaal, om die kanalen straks nog gerichten in te kunnen zetten."

Relevant aanbod
Om de steeds minder goed lezende woningzoekenden tegemoet te komen, maakt de website nu veel meer gebruik van beeldmateriaal. "Alleen de noodzakelijke tekst is overgebleven. Aan het beeldmateriaal kun je zien in wat voor woonmilieu de aangeboden woning staat, wat de sfeer is van de wijk en hoe de directe omgeving eruit ziet. Met alle informatie die van belang is, zoals scholen, winkels en openbaar vervoer."

"Het is de bedoeling dat het systeem de woningzoekende meer gaat ondersteunen bij zijn zoekproces en daarmee meer serieuze reacties zal uitlokken. Het is de kunst om een woningzoekende te verleiden de keuze te maken die bij hem en zijn omstandigheden past: de perfecte match."

"Deze zomer gaan we daarin de grootste stap maken, dan gaat het systeem de woningen aan de woningzoekende laten zien gesorteerd in de voor hen relevante volgorde. De combinatie van de kenmerken van het huishouden, het inkomen en de ingevulde woonwens worden daarbij meegenomen. We laten alles zien wat er op dat moment wordt aangeboden, dan kun je ook nog verrassingen tegenkomen. Bij de nu gebruikte techniek van filters kan dat niet omdat alles wat niet voldoet aan de filters wordt weggelaten."

Intensief traject
Het traject richting een nieuw woonruimteverdeelsysteem voor 26 corporaties tegelijk is een lastige, erkent Leo. "Er is heel intensief met vertegenwoordigers van alle corporaties gewerkt aan een programma van eisen en de selectie van een partner. Met diezelfde medewerkers is het functioneel ontwerp voor de website en het achterliggende woonruimteverdeelsysteem van Qvision ontwikkeld. Dit laatste duurde - dankzij de enorme inzet van medewerkers van alle corporaties - slechts drie maanden. Uiteindelijk kun je niet aan alle wensen tegemoet komen, maar gelukkig is dit proces wel met een breed draagvlak online gegaan."

Hoopgevende resultaten
Sinds de komst van het nieuwe woonruimteverdeelsysteem zijn de werkprocessen van corporatiemedewerkers van de leden van Maaskoepel veranderd. Leo: "Medewerkers zijn erg tevreden met het veel meer intuïtieve systeem. Het bespaart tijd en handelingen, en na zes maanden zijn de eerste resultaten hoopgevend. De gemiddelde kandidaat die een woning accepteert was nummer zeven of acht in het oude systeem, en is nu kandidaat nummer vijf. De no show is sterk verminderd en de zoekmodellen doen hun werk. De gemiddelde inschrijftijd is 37 maanden, bij WoningLoting 17 maanden en bij DirectKans 15 maanden."

"Omdat wij daarnaast een bijdrage van tien euro per jaar vragen voor het nieuwe WoonnetRijnmond, zien wij het aantal inschrijvingen van mensen die staan ingeschreven maar nooit reageren snel dalen. Daarmee stijgt de waarde van de data die wij nu verzamelen en krijgen we een veel beter beeld van vraag en aanbod."

Beter en effectiever
Maaskoepel hoopt in de toekomst woningzoekenden nog beter te ondersteunen bij het vinden van een passende woning. "Een volgende stap kan zijn dat je, door data te verzamelen, woningzoekenden kunt adviseren waar zij aanbod kunnen vinden dat bij hen en hun vraag past. We zijn er daarbij van overtuigd dat hoe beter wij die klant van onze leden bedienen, hoe beter en effectiever hun huurproces kan verlopen. De eerste metingen laten dat gelukkig ook zien!"

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 25 mei 2016