Nieuw ICT-landschap wonenCentraal gereed

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

WonenCentraal heeft afgelopen jaar een nieuw informatiesysteem ingevoerd waarmee het gehele applicatielandschap is aangepast. En met succes. Het proces is heel soepel verlopen en het resultaat is zeer goed. Het levert wonenCentraal een flinke efficiencyslag en uiteindelijk hebben we minder applicaties wat ook een besparing in licentiekosten oplevert.

Visie op informatisering
WonenCentraal heeft in 2015 een Informatiserings & Automatiseringsbeleidsplan opgesteld. Aansluitend bij de doelen uit de missie, visie en strategie stelden we vast dat de informatisering en automatisering moet bijdragen aan hogere efficiency, zelfredzaamheid, flexibiliteit, continuïteit, gegevenskwaliteit en veiligheid. Vandaaruit hebben we onze toekomstvisie op informatisering bij wonenCentraal vastgelegd en bepaald hoe we die gaan bereiken. Zo hebben we de gewenste architectuur, de pakketstrategie en het gewenste applicatielandschap beschreven. Dat was de basis voor de keuzes van het nieuwe informatiesysteem. Tot slot hebben we de organisatie en ICT en informatiemanagement (inclusief het beheer en zorg voor datakwaliteit) helder uiteen gezet. En zo werken we nu ook.

Waarom een nieuw informatiesysteem?
ns oude informatiesysteem, SG Tobias, werd niet meer verder ontwikkeld. Het voorzag ook niet langer in onze eisen. Via een uitgebreide selectieprocedure hebben we gekozen voor Aareon met het pakket Tobias AX. Dit nieuwe informatiesysteem maakt dat processen efficiënter konden inrichten en digitaliseren. Het is ook veel prettiger om mee te werken.

AX biedt veel meer mogelijkheden dan ons huidige systeem. Voor een deel van die nieuwe mogelijkheden gebruikten we andere applicaties die nu overbodig zijn. Kris (ons oude CRM) is zo’n voorbeeld. Met het onderdeel RIS van AX kunnen alle klantcontacten worden vastgelegd zoals we dat eerst in KRIS deden. Een ander voorbeeld is Corsa. Hierin legden we onder andere onze workflows voor processen vast. Straks zit dit in AX. Documenten worden nu vastgelegd in Archiefcompact, ook een applicatie van Aareon. Kortom, door de komst van AX nemen we afscheid van een aantal applicaties.

Voor een aantal onderdelen was wel een vervanging nodig. Zo hadden we zelf gebouwde modules voor onze MJOB en complexplannen. Dat was kwetsbaar en foutgevoelig. Om dit risico op te heffen en om alles tot een mooi integraal geheel te maken, kochten we ook applicaties voor de MJOB (IBIS Main) en asset- en portfoliomanagement (VIM en PAM van Batavia Groep).

Voor het gebruik van AX was het ook vereist dat we overstapten op Office 2013 en Groupwise vervingen door Outlook. Dat hebben we begin vorig jaar gedaan. Zowel Tobias, Kris als Corsa leveren gegevens die aan de klant worden getoond in Mijn wonenCentraal. De vervanging van deze systemen had dus ook voor het huurdersportaal gevolgen.

Proces goed verlopen
Op 1 juli 2016 stond het nieuwe systeem. Daarna waren er nog opleverpunten en VIM en PAM moesten nog worden ingericht en geïmplementeerd. Nu is alles klaar. Alleen voor de managementrapportages zijn we nog op zoek naar een duurzame oplossing.

De invoering van het nieuwe informatiesysteem was een zeer omvangrijk project. Vrijwel alle applicaties waar we mee werken zijn vervangen door een nieuw informatiesysteem. Daar kwam heel veel bij kijken. Toch liep het proces soepel. Zo had de controle van de definitieve conversie een score van 100% foutloos.

Bron: wonenCentraal