Monique Kooij (Vidomes): Integraal beheer van camera’s verbetert leefbaarheid in Vidomes complexen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Als woningcorporatie wil je weten wat er in je complexen gebeurt. De inzet van camera’s kan daarbij helpen. Maar hoe coördineer je integraal het gebruik ervan? En op welke manier zorgen camera’s voor een stukje meerwaarde bij de verbetering van de leefbaarheid in complexen?  Woningcorporatie Vidomes uit Delft pakte dit projectmatig aan. Hoe en met welk resultaat vertelt projectleider Monique Kooij in een gesprek met CorporatieGids.nl.

Het gebruik van camera’s in complexen is niet nieuw, begint Monique het gesprek: “Maar dit waren altijd losse systemen die individueel van elkaar opereerden. En dat zorgde soms voor problemen. Zo wisten wijkbeheerders – bij ziekte of vakantie van collega’s – vaak niet hoe een ander systeem werkte. Ook werd er meestal  gebruikgemaakt van analoge systemen en wisten we soms niet dat een camera in een complex niet meer werkte. Tenslotte was het niet duidelijk waar en wanneer we cameratoezicht toepasten. Daarom besloten we beleid te maken op de inzet van cameratoezicht én de aanschaf, het onderhoud en het beheer van camera’s in één keer goed te regelen.”

Veilig gevoel
De essentie van cameratoezicht vat Monique samen als ‘bewoners en bezoekers een veilig gevoel geven’. “Cameratoezicht helpt bij opsporing en handhaving van bijvoorbeeld vandalisme,  achtergelaten afval of brandstichting. De inzet van camera’s werkt ook preventief. Veel van onze bewoners vinden de inzet van camera’s in hun complex een goed initiatief. Dit bleek uit een kleine enquête waarin we de mening van bewoners vroegen. In grote meerderheid gaven ze aan dat ze het installeren van camera’s in hun complex heel prettig vinden. Het gevoel van extra veiligheid weegt bij hen zwaarder dan eventuele privacybezwaren.”

Ogen in de wijk
Door het cameraproject krijgt Vidomes ‘extra ogen in de wijk’. “Dit sluit aan bij de manier waarop wij het beheer van onze complexen sinds kort hebben ingericht. Zo hebben we nu wijkmeesters en -beheerders in plaats van complexbeheerders. Zij houden de leefbaarheid in onze wijken in de gaten. En onze camera’s helpen hen daarbij. Bijkomend voordeel is dat we ook buiten kantoortijden zicht hebben op wat er gebeurt. Het is dus niet de bedoeling dat de camera’s ‘alleen’ opereren, ze zijn een verlengstuk van onze wijkmeesters en -beheerders.”

Verbeterde leefbaarheid
Dat cameratoezicht de leefbaarheid van de complexen ten goede komt, blijkt volgens Monique ook uit de cijfers: “We hadden in Delft een complex dat er slecht voor stond qua leefbaarheid. Door het aanbrengen  van camera’s – in een breder pakket van maatregelen – schoot de sociale veiligheidsscore van een 5,9 in 2017 naar een 6,9 in 2020. Op het onderdeel ‘schoon en heel’ steeg de score van een 4,7 naar een 6,2 en steeg het cijfer voor sociale leefbaarheid van een 6,4 naar een 7,1. Je kunt nu niet zeggen dat onze camera’s dé oplossing zijn voor een betere leefbaarheid in onze complexen, maar ze leveren wel degelijk een belangrijke bijdrage eraan.”

Zekerheid
Het integraal oppakken van het beheer klinkt makkelijker dan het is: “Er komt namelijk enorm veel bij kijken; van de hardware zoals opslagservers, switches, firewalls, routers en bekabeling tot beveiligde netwerkverbindingen en een videomanagementsysteem. Met dit systeem kunnen geautoriseerde medewerkers altijd, overal en op verschillende apparaten de camerabeelden bekijken. Al onze wijkmeesters en -beheerders zijn door onze leverancier getraind in het gebruik van het videomanagementsysteem. De camera’s nemen alleen op als er beweging is, wat het vinden van een incident makkelijker maakt. Denk bijvoorbeeld aan het dumpen van een bankstel middenin de nacht. Dat kun je makkelijk en gericht terugzoeken.”

“Alle camera’s worden aangesloten op het service- en monitoringssysteem van onze cameraleverancier. Dit betekent dat alle apparatuur 24/7 wordt gemonitord. We hebben met de leverancier afspraken gemaakt over de respons op storingen en de hersteltijden. Die zekerheid is heel erg fijn, want in het verleden gebeurde het weleens dat de politie langskwam voor camerabeelden, maar dan bleek onze camera niet meer te werken. Nu hebben we die zekerheid gelukkig wel.”

Bewaartermijn en privacy
De beelden die Vidomes opneemt, bewaart de corporatie twee weken. “De beelden op de servers worden automatisch na veertien dagen gewist. Hoewel de AVG voorschrijft dat je beelden zo kort mogelijk moet bewaren – het liefst 72 uur of minder – vinden wij die richtlijn te krap. Stel dat er iets gebeurt op vrijdagavond, dan is op maandagavond de bewaartermijn alweer voorbij. Niet elk incident komt meteen aan het licht.”

“Waar het verder om wet- en regelgeving gaat, hebben we goed gelet waar we onze camera’s op richten. Zo filmen we niet de openbare weg of de deuren van woningen. In de complexen geven we door middel van bordjes en stickers aan in welke ruimte een camera hangt, zodat bezoekers ervoor kunnen kiezen een complex of een ruimte niet te betreden. Daarnaast hebben we autorisaties ingeregeld, zodat niet iedereen toegang heeft tot de beelden en wordt er gelogd wie de beelden bekijkt zodat misbruik voorkomen wordt. In een DPIA (Data Protection Impact Assessment) hebben we alles verantwoord. Ook hebben we een gedragscode opgesteld over wanneer we camerabeelden mogen delen. Denk bijvoorbeeld aan schade aan een scootmobiel of inbraak in een berging. Mag je dan die beelden delen met de getroffen bewoner? Volgens de AVG niet.”

Beheer
Vidomes werkt nu hard aan  de uitrol van het camerasysteem, sluit Monique af: “We zijn afgelopen september begonnen en hebben de camera’s nu in ongeveer de helft van onze complexen hangen. Naar verwachting is alles uiterlijk in september van dit jaar klaar. Maar als het voor de leefbaarheid nodig is, kunnen we altijd verder opschalen en meer camera’s plaatsen. De camera’s worden ook opgenomen in onze MeerJaren Onderhoudsbegroting (MJOB), zodat vervanging van camera’s in de toekomst geregeld is. Alles is uitgebreid gedocumenteerd in ons DMS. Als we dit project hebben afgerond is ook het beheer in de lijn goed geborgd. Hiervoor zijn vier afdelingen nodig, die op een voor Vidomes nieuwe manier samenwerken in een beheergroep camera’s, namelijk: Sociaal Beheer, Facility & Office Management, Informatisering & Digitalisering en Vastgoed. En we gaan frequenter aan onze bewoners vragen hoe zij hun woonomgeving ervaren. Daar hoort het gevoel van veiligheid en onze inzet van camera’s zeker bij. Zo maken we het wonen bij Vidomes weer een stukje beter en blijven we het verschil maken voor onze huurders.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Vidomes