Martijn van Gilst (Astralift): Slimme technologieën gebruiken om te besparen op liftonderhoud

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Net als de woningen van corporaties staan liften vaak voor decennia. Maar dat betekent niet dat de rol van gisteren gelijk is aan die van morgen. Hoe kunnen corporaties inspelen op technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en tegelijkertijd zoveel mogelijk ontzorgd worden? CorporatieGids.nl sprak daarover met Martijn van Gilst, algemeen directeur van Astralift: “Door de toenemende vergrijzing zullen liften steeds belangrijker worden.”

Een lift verschilt volgens Martijn in de basis niet veel van een honderd jaar terug. “Uiteindelijk is dat wel te verklaren; liften staan vast in een gebouw en blijven heel lang in gebruik. Het moet dus een lange tijd mee gaan, maar dat betekent niet dat er geen ontwikkelingen zijn. Denk bijvoorbeeld aan IoT-innovaties waardoor eventuele problemen op afstand kunnen worden gedetecteerd, en problemen proactief worden opgelost.”

Ontzorgen
Woningcorporaties worden in het algemeen namelijk graag ontzorgd bij hun liften, legt Martijn uit. “De visie van de meeste corporaties is dat ze vooraf een meerjarenbegroting maken en het beheer vervolgens bij een derde partij leggen. Zo weten zij wat het beheer ieder jaar gaat kosten, en worden ze bij eventuele storingen ontzorgd door een specialist.”

Vrije onderdelen
Astralift kan woningcorporaties hierin ondersteunen, vertelt Martijn: “Iets wat nu nog vaak gebeurt, is dat bij de keuze voor een lift wordt gekeken naar de aanschafprijs en niet de total cost of ownership. Maar goedkoop betekent vaak wel dat je voor een hele lange tijd vastzit aan één leverancier voor specifieke componenten. En dan kunnen de kosten snel oplopen, bijvoorbeeld een nieuwe drukknop waarvan de prijs kan oplopen tot wel duizend euro.”

“Wij leveren daarom de Corporatielift, een concept dat gebruikmaakt van vrij op de markt te verkrijgen componenten. Corporaties zijn daardoor vrij om van onderhoudspartner te wisselen en bijvoorbeeld voor de laagste prijs te kiezen bij onderhoud. Alle componenten van de lift zijn daarnaast vrij uitwisselbaar, dus ook op componentniveau kun je ‘stoppen’. De totale prijs over de levensduur van een lift wordt daardoor een stuk lager.”

Combinatie met innovatie
Door daarbij de combinatie te maken met slimme, nieuwe technologieën, kunnen corporaties nog meer kosten besparen op hun liftonderhoud. Martijn: “Door bijvoorbeeld de koppeling met AI of Internet of Things, kunnen we de lift met ons laten ‘praten’. Dan hoef je niet meer elke twee maanden te checken of alles goed gaat, maar kun je dat op afstand in real time zien. Ook kun je op deze manier eventuele storingen beter aan zien komen, en deze wellicht op afstand verhelpen of proactief een monteur sturen.”

Steeds grotere rol
“De rol van liften zal de komende jaren steeds belangrijker worden voor woningcorporaties,” sluit Martijn het gesprek af. “Huurders blijven immers langer thuis wonen, zijn slechter ter been en worden steeds ouder. Wanneer deze huurders in een flat wonen, zijn ze afhankelijk van de lift om bijvoorbeeld boodschappen te doen of hun hond uit te laten. Je wilt niet als corporatie in het nieuws komen omdat je last hebt van storingen of lange stilstand van de lift. Daarom is het essentieel – en zal het steeds belangrijker worden – om huurders in deze behoefte te blijven voorzien.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Astralift