Kubion: weet voor wie je schrijft

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In de wereld van online dienstverlening is de klant koning. Of het nu gaat om een huurder, collega of relatie, op de website van jouw organisatie verwacht de klant zelf online zijn zaken te kunnen regelen. Op het moment dat het hem uitkomt, zonder al te veel moeite en vooral snel. Want voor je het weet wordt hij afgeleid door een appje, pushbericht of een andere piep uit zijn telefoon. Natuurlijk wil je daar als organisatie in faciliteren. Je hebt (of wilt) niet voor niets een mooie, servicegerichte website. Maar je wilt de klant ook informeren, je hebt ook een boodschap die je wilt uiten. Hoe zorg je als kennisbeheerder of communicatiemedewerker nou voor de balans?

Vanuit onze gebruikersgroep kregen wij het verzoek om een training 'content schrijven' te geven. Omdat veel kennisbeheerders worstelen met het kort en bondig beschrijven van processen. In dit blog drie onderwerpen die tijdens de training aan bod zijn gekomen.

1. Ons kent ons
Voordat je begint met schrijven is het belangrijk om je doelgroep te kennen. Wie is je lezer? Wat wil je lezer weten? Wat weet je lezer en wat is zijn kennisniveau? Pas als je de doelgroep kent, kun je ook goede, doelgroepgerichte content schrijven.

Een medewerker van de klantenservice heeft bijvoorbeeld over het proces huur opzeggen al best wel wat kennis. Hij weet dat er een opzegtermijn van een maand is en dat we langskomen voor een voor- en een eindinspectie. Een huurder heeft deze kennis niet. Waarschijnlijk zegt hij voor de eerste keer zijn huurcontract op. Hij heeft op de website dus veel meer context nodig. Dit vergt een hele andere insteek en schrijfwijze. Schrijf dus actief en doelgroepgericht en gebruik woorden die je doelgroep ook gebruikt.

Zorg dat je weet voor wie je schrijft voordat je begint.

2. Van A naar B
Bezoekers op een website scannen een tekst voordat ze besluiten om verder te lezen. Ze willen zo snel mogelijk antwoord op hun vraag of iets regelen. Daarbij hebben ze geen zin om door meters tekst te scrollen. Je wilt ze dus de meest directe route van A naar B aanbieden: eenvoudig, zonder al te veel afleiding.

Hoe? Houd het kort en simpel. Geef zonder poespas antwoord op de vraag en maak het ook nog eens aantrekkelijk en interessant. Begin je tekst altijd met de belangrijkste informatie. De details volgen later. En maak je tekst makkelijk om te scannen. Gebruik: opsommingen in de tekst (kort en bondig voor de lezer), witregels tussen alinea's (oogt rustig) en tussenkopjes (in een oogopslag zichtbaar waar de tekst over gaat).

En vergeet niet: het gaat om 'wat wil de lezer weten' in plaats van 'wat wil ik vertellen'.

3. It's in the details
Niets is zo vervelend op een website als een niet werkende link, of een verwarrende opmaak. Content is niet alleen tekst, maar de hele inhoud van een webpagina. Door op iedere pagina dezelfde opbouw, styling en opmaak te gebruiken, maak je het herkenbaar voor een bezoeker. En dus een stuk aantrekkelijker.

Publiceer een pagina pas, als je deze helemaal hebt doorlopen en alles echt werkt.

Wil je deze training ook volgen? Neem dan contact met ons op.

Bron: Kubion | Foto: Kubion