Kubion over het verminderen van risico's op uitval

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Updates van internetbrowsers. Ze zijn er regelmatig en gaan automatisch. Meestal merk je er weinig van. Tot drie weken geleden. Een test van een experimentele aanpassing in de Chrome-browser leidde tot veel klachten van gebruikers die in een zakelijke omgeving werken. Kun je dit voorkomen?

Witte schermen
Het was nog vroeg in de ochtend toen de eerste klant ons belde. Problemen met IRIS, onze serviceoplossing om in je organisatie eenvoudig en makkelijk alle klantvragen te beantwoorden. Even later belde een tweede klant. Hetzelfde probleem; de tabbladen liepen vast en de schermen gingen op wit.

Uiteraard ging onze support direct aan de slag. Alleen, omdat Google het bedrijf dat Chrome maakt, vooraf niet bekendmaakt wanneer welke update volgt én omdat IRIS bij andere klanten wel functioneerde, duurde het even voordat duidelijk was dat het probleem bij de browser lag.

Alles plat
Het duurde uiteindelijk twee dagen voordat Google het probleem had opgelost. Twee dagen waarin systemen van honderden bedrijven plat lag.

Helaas gebeurt het vaker dat een internetprovider of een browser de hele boel plat kan leggen. Zo was een paar maanden geleden het noodnummer 112 volledig onbereikbaar omdat de server van de KPN niet functioneerde. Dergelijke ongeregeldheden kosten bedrijven al snel duizenden euro's. En levert veel boze klanten op. Terwijl je juist zo servicegericht en klantvriendelijk wilt werken.

Hoe kun je dergelijke ongemakken voorkomen? Hoe je te wapenen tegen dit soort situaties die niet alleen veel geld kosten, maar ook veel irritaties bij je klanten oproepen?

Twee manieren om risico's te verminderen
1. Door verdere standaardisatie zouden we minder afhankelijk moeten zijn van één grote partij. Bedrijven zijn hierdoor nu op dit moment kwetsbaar. Software zou bv altijd op een van de belangrijke browsers zoals Edge, chrome, Safari of Firefox moeten draaien. Ook zou er de vrijheid moeten zijn om makkelijk te kunnen wisselen van cloudprovider.

2. Ten tweede kan de netwerktopologie, de manier waarop het netwerk bekeken wordt, bij veel bedrijven veel verfijnder in kaart worden gebracht. Daarmee worden risicofactoren in kaart gebracht en kun je proactief reageren bij het uitvallen van netwerkstructuren.

Meer transparantie
Daarnaast zouden leveranciers vooraf moeten laten weten welke update er uitgevoerd gaat worden. En wat die update betekent voor het bedrijf. Is het slechts een verfraaiing van symbolen? Dan moet je er als bedrijf voor kunnen kiezen de update te weigeren. Laat bedrijven de mogelijkheid krijgen om alleen voor functionele updates te kiezen. Ook in een cloudomgeving zou deze vrijheid aanwezig moeten zijn. Met deze maatregelen komt er meer transparantie in de vaak ongrijpbare wereld van infrastructuur providers en browsers en wordt het risico op uitval sterk verminderd.

Bron: Kubion, Foto: Kubion