Een kapot slot van de buitendeur was voor huurders in 2018 het grootste struikelblok. Bezitters van een koopwoning hadden daarentegen het meeste last van een verstopte afvoer. Dat blijkt uit onze inventarisatie van meer dan 150.000 woningen.
MainPlus heeft dit jaar ongeveer 120.000 reparatieopdrachten afgehandeld. Van de onderhoudsverzoeken van huurders ging ruim twintig procent om een kapot slot van de buitendeur. Ook lekkende keukenkranen en lekkende stortbakken zorgden voor een hausse aan reparaties. Deze top 3 van problemen maakte bijna de helft van alle reparaties uit. “In 2017 gaf een lekkende afvoer bij de wastafel, douche of de gootsteen nog de meeste hinder voor huurders. In 2018 was dit probleem een stuk kleiner”, schetst directeur Joost Versteeg. “Dit wordt verklaard door de langdurige periode van droogte in 2018. Daardoor zijn er minder waterschades ontstaan.”
Drukte
Particulieren, die bij MainPlus via de dienst Lex Woont (de ‘Wegenwacht voor woningbezitters’) worden geholpen, worstelden dit jaar met andere problemen. In de eerste plaats hadden ze te maken met een verstopte afvoer (13 procent). Op plek twee en drie kwamen respectievelijk een defect slot van de buitendeur (10 procent) en een lekkende kraan (9,5 procent).
Natuurgeweld zorgde begin dit jaar voor de drukste dagen. Wij maakten overuren vanwege de stormen die op 3 en 18 januari over het land raasden. “In een paar dagen tijd kregen we net zo veel meldingen binnen als normaal in twee gemiddelde maanden”, zegt Versteeg. Reparateurs moesten vooral uitrukken wegens afgewaaide dakpannen, lekkages en omgewaaide schuttingen, ramen en deuren en andere objecten.
Tasjes
Naast de doornsnee reparaties als het maken van kapotte verlichting en een verstopte afvoer, kwamen er ook bijzondere vragen binnen bij ons. Versteeg: “Een klant meldde brandschade. Ze had kaarsen aangedaan in het toilet en was vergeten ze uit te blazen. Ze stonden op het waterreservoir en smolten daar doorheen. Uiteindelijk smolt ook de wc-bril en was er veel rook en een dikke laag roet in de woning. Ter plekke zagen we tot onze verbazing dat er geen geld was uitgetrokken voor brandpreventie. Wel stond het huis vol met handtassen en schoenen…”
MainPlus zag dit jaar nog een opvallende trend onder particuliere woningbezitters. “Mensen die vanwege een spoedklus lid worden van Lex Woont, bijvoorbeeld bij een verstopt toilet of als ze zichzelf hebben buitengesloten, laten gelijk allerlei andere reparaties uitvoeren. Ze maken van de gelegenheid gebruik om ook meteen de lekkende kraan te laten maken.”
Bron: MainPlus | Foto: MainPlus
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.