Jos Balk (DataBalk): Overname Kubion versterkt onze positie in het domein klantenservice

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Kubion, in ruim vijftien jaar uitgegroeid tot marktleider op het gebied van klantenservice voor corporaties en vastgoedbeheerders, werd vorige week overgenomen door DataBalk. Waarom deze overname? Wat gaat er veranderen? Hoe past de overname in de groeistrategie van het bedrijf? CorporatieGids.nl legde deze en andere vragen voor aan Jos Balk, eigenaar DataBalk.

“Er bestond op strategisch niveau al een samenwerking tussen DataBalk en Kubion,” start Jos zijn antwoord op de ‘waarom’-vraag. “Met de gebundelde kennis en ervaring van beide organisaties kunnen wij de corporatiesector als geen ander op het domein klantenservice bedienen. We hebben een enthousiast en gedreven team met passie voor klantenservice.”

Kernwaarden blijven bestaan
Volgens de nieuwe eigenaar zal het bedrijf in essentie niet veranderen. “Behalve de aanpassing van de naam zal het bedrijf zoals je dat nu kent als Kubion herkenbaar blijven en zullen de kernwaarden van Kubion blijven bestaan. De medewerkers die nu voor Kubion werken zullen op een enkeling na in hun huidige functies blijven. Dit geldt ook voor IRIS dat we blijven door ontwikkelen naast de nieuwe op Microsoft gebaseerde oplossing GRIP CRM,” zegt Jos daarover.

CRM boven ERP
Oktober 2020 is DataBalk gestart met de ontwikkeling van een ERP. ‘’In plaats van één monoliet waarin alle backofficeprocessen zijn opgenomen maken wij een slimme splitsing tussen de oplossing voor de Financiën (ERP) gebaseerd op Microsoft 365, Vastgoed en Verhuur. De backofficeapplicaties worden daarmee kleiner, goedkoper en wendbaarder. CRM neemt in de totaaloplossing een belangrijke positie in’’, licht Jos toe. ‘’De portals voor zowel medewerkers, huurders en woningzoekenden zorgen voor een perfecte klantreis die optimaal is geïntegreerd met de backofficeapplicaties. DataBalk profiteert van de innovaties die Kubion meebrengt. Bijvoorbeeld de dienstverlening via de KlantApp, chatbot en WhatsApp bieden een goede basis voor de doorontwikkeling en optimalisatie van de klantreizen’’.

Werken in de Cloud
Kubion zit met haar klanten in de transitie van hosted omgevingen naar de Azure Cloud. Op de vraag wat dit voor de nabije toekomst betekent, zegt Jos: “Onze klanten willen graag IRIS vanuit de Microsoft Cloud gebruiken, al is het maar vanwege de vele voordelen die het Microsoftplatform biedt. Via het Azure Integratieplatform kan IRIS alsook GRIP CRM goed aan blijven sluiten bij on-premise ERP-oplossingen. Samen met klanten die dit betreft, maken we een realistisch plan om deze transitie in te zetten. Wel zijn we ervan overtuigd dat de transitie naar de Cloud voor de gehele sector de toekomst is.”

Continuïteit van koppelingen waarborgen
Corporaties gebruiken IRIS in combinatie met hun ERP-systeem door middel van een koppeling. Op de vraag wat de overname door DataBalk hiervoor betekent, zegt Jos: “Koppelingen tussen ERP-systemen en de IRIS-applicatie zijn opgenomen in de Kubion Integratie Module (KIM). De koppelingen van KIM zijn opgebouwd op basis van Microsofttechnieken en daarmee toepasbaar in het Microsoft Azure Integratieplatform. Hiermee wordt de continuïteit van de koppelingen gewaarborgd. Ook het team wat verantwoordelijk is voor de koppelingen, blijft dit werk uitvoeren. Alle inzet en doorontwikkelingen die vanuit Kubion zijn ingezet in bijvoorbeeld de werkgroep VERA-koppelingen, worden ook doorgezet.”

Onderdeel van portfolio
“Alle bestaande afspraken die klanten met Kubion hebben gemaakt, blijven vanzelfsprekend intact,” zegt Jos en voegt eraan toe: “Alle gemaakte afspraken maken we waar. Zowel bestaande als nieuwe producten zullen ook in de toekomst als losstaande oplossingen aangeboden worden. Echter komen ze nu ook als onderdeel in het complete DataBalk-portfolio beschikbaar.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Piet Jacobson