Jan Abels (Rochdale): Private cloud verscherpt focus op kerntaak

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Rochdale laat als één van de eerste woningcorporaties de aanschaf en het beheer van de IT-infrastructuur helemaal los en stapt over naar een private cloud. Jan Abels, Manager ICT van de Amsterdamse woningcorporatie Rochdale, legt uit waarom: “Door de infrastructuur als dienst af te nemen, kunnen we ons beter richten op onze kerntaak.”

Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie juni 2014

Rochdale behoort met 40.000 vhe tot de tien grootste woningcorporaties van Nederland. ‘’Als de IT er hier uit ligt, dan ondervinden er vijfhonderd mensen last van hun werkzaamheden’’, legt Jan uit. “Het is als IT onze taak om de primaire processen van Rochdale te ondersteunen. Wij proberen informatie die nodig is voor het verhuren, onderhouden en, in mindere mate, bouwen van woningen zo goed mogelijk bij onze gebruikers te brengen. Door de infrastructuur als dienst van onze leverancier Centric af te nemen, kunnen we ons beter richten op die taak.”

Zelfredzaamheid
Jan vervolgt: ‘’Het uitbesteden van de infrastructuur laat tegelijkertijd ruimte om de steeds veeleisendere huurder tegemoet te komen. Een statische website waarop alleen informatie en de contactgegevens staan, is niet meer genoeg. Idealiter kunnen huurders via internet zelf bij hun gegevens en facturen of een afspraak plannen met een monteur. Zo ver is Rochdale nog niet. De afgelopen tijd hebben we vooral de interne processen op orde gebracht. Maar het komende jaar staat in het teken van de externe kant. Een aantal diensten voor huurders gaan we, net als de buitenwerkprocessen voor medewerkers, in digitale vorm gieten.” Dat levert Rochdale zelf trouwens ook voordeel op; hoe meer de huurder zelf kan, hoe minder hij van Rochdale vraagt. En dus zijn er minder mensen nodig in het klantcontactcentrum. Jan: “Daar zitten doorgaans tussen de dertig en vijftig mensen; als je daar vijf procent vanaf kunt halen heb je het over een flinke besparing. Wij verwachten dat we investeringen aan de digitale kant snel terugverdienen.”

Gedachtesprong
De taak van Centric is volgens Jan vooral om te zorgen dat hij en zijn collega’s zo min mogelijk over het technische aspect van IT hoeven na te denken. “In 2009 wilden we het beheer al niet meer zelf doen. We investeerden nog wel in hardware, maar plaatsten die uitbesteed in het datacenter van Centric.” Nu legt Rochdale ook de inkoop en het eigenaarschap van de server-hardware bij haar leverancier neer. “We vinden het helemaal niet meer belangrijk dat we eigen servers hebben. Die gedachtesprong hebben we gemaakt.”

In eigen vlees snijden
Door als één van de eersten de sprong naar de cloud te maken, kan Rochdale binnen het speelveld van woningcorporaties een voorloper op het gebied van IT worden genoemd. Jan: “Nou ja, dat moeten anderen maar beoordelen. Maar de medecorporaties waarvan ik weet hoe ze ervoor staan, zijn minder ver dan wij. Alle corporaties binnen de top tien nemen wel delen van hun IT als dienst af, maar wij zijn de eerste die honderd procent verschuift naar een private cloud.” Dat andere organisaties langzamer naar de cloud gaan, kan volgens Jan verschillende redenen hebben. Niet iedere IT-afdeling vindt het bijvoorbeeld prettig om werk uit te besteden, omdat je ermee in eigen vlees snijdt: “Het is toch een beetje als een kalkoen die aanbevelingen doet voor het kerstdiner.” Ook een ingewikkelde btwsituatie houdt uitbesteden en diensten inkopen soms tegen. Huurders van woningcorporaties hoeven namelijk per definitie geen btw te betalen over hun huur. “Btw die wij betalen kunnen we dus niet verrekenen,” aldus Jan. “De inhuur van IT’ers is voor een woningcorporatie daarom nog eens 21 procent duurder dan voor andere organisaties.”

Bestellen en opzeggen
De business case voor Rochdale komt uit op een besparing van ongeveer vijftien procent voor operationele kosten, beheerskosten en de hardware-investeringen. Toch is Jan ervan overtuigd dat de overstap de totale kosten voor de IT verder zal doen dalen. “Ik noemde al dat we op ons klantcontactcentrum juist gaan besparen. Maar ik denk dat de besparing voor Rochdale in zijn totaliteit nog groter is. Dat gaat dan om de moeilijk kwantificeerbare dingen.” Jan doelt onder andere op de schaalbaarheid van de nieuwe infrastructuur. Afhankelijk van hoeveel rekenkracht of opslagruimte er nodig is, bestelt Rochdale precies de hoeveelheid IT die het nodig heeft. “Stel: wij hebben een omgeving nodig waarin we gedurende drie maanden iets kunnen testen. Nu kunnen we dat gemakkelijk bestellen en ook weer opzeggen. Hoe hadden we het voorheen aangepakt en wat had het dan gekost? Misschien hadden we de hele testomgeving dan wel anders moeten opzetten. Hoeveel brengt flexibiliteit nou eigenlijk op?”

Kwaliteit boven tijd
Hoewel Rochdale op het gebied van cloud computing dus een behoorlijk vooruitstrevende woningcorporatie is, benadrukt Jan dat er geen overhaaste beslissingen worden genomen. “Wij lopen niet blind achter de hypes aan. Natuurlijk willen we ons snel ontwikkelen, maar we kiezen altijd voor kwaliteit boven tijd. In de eerste plaats moet de omgeving betrouwbaar werken.” Dat de infrastructuur en alle applicaties beschikbaar zijn, is dan ook de key performance indicator (KPI) die met stip bovenaan staat. Daarom hebben we met onze leverancier afgesproken dat er bij problemen snel geschakeld wordt naar een alternatief datacenter. “Ook wordt onze infrastructuur dubbel uitgevoerd in connectiviteit naar die twee locaties, zodat we meervoudig bereikbaar zijn. Gelukkig zijn de prijzen van voorzieningen voor redundantie of uitwijk voor ons betaalbaar genoeg om een aantal onderdelen extra betrouwbaar uit te voeren en een aantal componenten stand-by te hebben. Het kijken waar we met beperkte investeringen veel continuïteit kunnen toevoegen, staat eigenlijk altijd op de agenda.”

Bron: CorporatieGids Magazine