iWRITER over het belang van Corporate Identity Management

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Iedere mens heeft een eigen identiteit. Net als personen, kun je ook organisaties onderscheiden. Zo weten mensen onderscheid te maken tussen organisaties door hun perceptie van diens identiteit, ook wel ‘corporate identity’ genoemd.

Organisatie identiteit
De organisatie identiteit is voor de meeste organisaties een stuk papier waarop de visie, missie, kernwaarden en strategie beschreven staan. Echter is het belangrijk dat iedere entiteit van een organisatie de volgende drie vragen kan beantwoorden: ‘Wie zijn wij?’, ‘Wat willen wij?’ en ‘Wat kunnen wij?’. Hierbij is het van belang dat er een consensus is door de hele organisatie over deze identiteit én dat deze aansluit op wat de buitenwereld verlangt. Dit wordt ook wel corporate identity management genoemd.

Wat houdt corporate identity management in?
De identiteit van jouw organisatie is de manier waarop jouw organisatie zich presenteert aan de buitenwereld. De identiteit uit zich daarin op drie verschillende manieren:

- Communicatie 
- Gedrag 
- Design

Communicatie
Door middel van communicatie presenteert een organisatie zich op een directe manier aan haar doelgroep. Door het overdragen van een bepaalde boodschap probeer je als organisatie nieuwe klanten en relaties aan te trekken door te laten zien wie jouw bedrijf is en wat je doet. Houd wel rekening met het feit dat je bepaalde verwachtingen schept bij de toeschouwer en dat deze wel overeen moeten komen met het daadwerkelijke gedrag van jouw organisatie.

Gedrag
Het gedrag bestaat uit het dagelijks handelen van jouw organisatie. Een voorbeeld hiervan is de afhandeling van een vraag of klacht door een klantenservice medewerker. Jouw klant zal ten alle tijden toetsen of dit gedrag overeenkomt met zijn of haar verwachtingen. Ontstaat hierin een deviatie, dan kan er een ‘mismatch’ ontstaan. Door communicatie en gedrag goed op elkaar af te stemmen kunnen ‘mismatches’ voorkomen worden.

Design
Het ‘uiterlijk’ van je organisatie is hetgeen dat aantrekt. Bij het uiterlijk kun je denken aan de website, de vestiging en niet te vergeten de huisstijl. Veelal wordt de huisstijl onderschat terwijl deze op ieder (on)geprint document terug te vinden is. 
Lees hier onze whitepaper over het belang van een goede huisstijl.

Toepassing corporate identity templates
Het imago van jouw organisatie is de reflectie van de mening van jouw toeschouwers over de identiteit van jouw organisatie. Om dit imago een upgrade te geven kun je werken aan de verbetering van de eerder genoemde drie onderdelen van identiteit. Door het managen van jouw corporate identity door middel van corporate identity templates bijvoorbeeld. Door het gebruik van de document management software van iWRITER kun je al jouw documenten en templates snel en foutloos in de juiste huisstijl creëren en centraal beheren. Hierdoor ben je altijd verzekerd van zowel correcte en professionele communicatie als een eenduidig design.

Bron: iWRITER

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van iWRITER in de CorporatieGids 2017 te bekijken.