Itris: "Gebalanceerd digitaliseren een 'must' om meer te doen met minder"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporaties moeten 'digitaal’ gaan, is een veelgehoorde kreet in de corporatiesector. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In haarwhitepaper De Digitale Corporatie geeft Itrisantwoord op de vraag hoe corporaties het beste kunnen digitaliseren. CorporatieGids.nl ging in gesprek met de auteurs Rob van der Salm (rechts op de foto) - algemeen directeur - en Pim Kamstra (links op de foto) - commercieel directeur - van het softwarebedrijf.

"Corporaties moeten 'meer met minder' doen," begint Rob op de vraag waarom digitaliseren een must is. "En de enige manier om dat te doen, is door efficiencyslagen te maken. Dat kan door te investeren in de juiste manier van digitaliseren. Daarnaast zijn politieke verplichtingen zoals heldere transparantie en grotere betrokkenheid van gemeenten en huurders volgens ons alleen te realiseren met de juiste mix van digitaliseringsstappen."

Achter op andere sectoren
Corporaties lopen volgens de directeuren van Itris qua digitalisering achter op andere sectoren. Pim legt uit: "Kijk bijvoorbeeld naar zaakgericht werken. Hoewel in de CORA en VERA zulke definities standaard worden benoemd, zijn er geen zaaksystemen voor in de corporatiesector. Ook is er geen standaard zaaktype catalogus ten behoeve van de afhandeling van diensten die corporaties leveren aan hun huurders.. Lokale overheden lopen op zulke gebieden ver voor, alleen zijn hun systemen weer niet geschikt voor corporaties."

Rob haalt het hoger onderwijs naar voren als voorbeeld: "Zij hebben tien jaar geleden hun ketenintegratie al ingericht met Studielink. In de corporatiesector moeten de VERA-standaarden nog procesgericht gedefinieerd worden. Ook kunnen studenten al hun informatie, verzoeken en gegevens via portalen afhandelen. Bij corporaties is dit soort ondersteuning gefragmenteerd, en vaak gebaseerd op maatwerk."

Efficiëntie en transparantie
Volgens Pim zijn de grootste voordelen van een digitale corporatie een effectievere bedrijfsvoering, meetbaarheid van de resultaten van gevoerd beleid en transparantere processen. "De efficiency zal door meetbare processen voor de gehele keten te voelen zijn, en vanwege self service voor de huurders zal dit verder toenemen. Dit helpt een corporatie uiteindelijk kosten te besparen. Daarnaast zorgt digitalisatie voor meer open communicatie in een organisatie. Niet alleen met de huurders, maar ook met aannemers, de overheid en andere partners. Ook het inzicht in geldstromen, activiteiten en prestaties wordt vergroot."

Treacy en Wiersema
Om corporaties tijdens de transitie te helpen, gebruikt Itris de zogenaamde theorie van Treacy en Wiersema. "Volgens hen zijn er drie verschillende waardestrategieën waarmee organisaties toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen ten opzichte van hun concurrenten kunnen creëren," legt Pim uit. "Wij gebruiken deze theorie als leidraad omdat wij corporaties bewust willen maken van de drie dimensies waarop zij uitdagingen hebben, waarop zij hun beleid kunnen aanpassen."

Rob legt uit hoe de verschillende strategieën langskomen bij een corporatie. "Organisaties moeten transparanter worden, beter sturen en beter verantwoorden. Dat vraagt om een kwaliteitsslag; Product Leadership. Tegelijkertijd moeten ze meer met minder doen, en zijn er bezuinigingen en reorganisaties. Dat vraagt om de Operational Excellence aanpak. Als laatste worden huurders steeds mondiger, wordt iedere fout op social media uitgemeten en willen huurders 24/7 online terecht kunnen. Daarvoor is Customer Intimacy nodig."

Dashboards
Corporaties hebben het hierin volgens Itris lastiger dan 'normale' bedrijven. "Zij kunnen zich namelijk toespitsen op één strategie, terwijl corporaties zich bewust moeten zijn van alle dimensies," gaat Pim verder. "Zij kunnen bijvoorbeeld zich niet volledig focussen op bezuinigen. Dat zal uiteindelijk ten koste gaan van bijvoorbeeld kwaliteit of klantvriendelijkheid."

Om corporaties te helpen op de drie fronten te exelleren, biedt Itris haar ICT-oplossing ViewPoint aan. Rob: "ViewPoint biedt de mogelijkheid tot bewuste inrichting van de organisatie op kwaliteit, efficiency en klantgerichtheid, in drie verschillende lagen die qua gegevensuitwisseling volledig geïntegreerd zijn. Verschillende dashboards kwantificeren dit vervolgens weer voor een corporatie. Zo kunnen ze hun kwaliteit in de gaten houden op basis van bijvoorbeeld Corpodata en Aedes KPI´s, wordt de efficiency bewaakt door een balanced scorecard en BAM (Business Activity Monitoring) en wordt via een klanttevredenheid dashboard de reactie van de huurder gemonitord."

Gefaseerd en gebalanceerd
"Wij zeggen niet dat corporaties de drie waardestrategieën tegelijkertijd moeten uitvoeren, maar kunnen met onze ICT-oplossing wel de juiste balans vinden," sluit Rob af. "Zo worden ze in alle dimensies maximaal ondersteund en is continu inzichtelijk hoe de corporatie op een bepaald gebied qua digitalisatie ervoor staat."

"Wij zijn niet op zoek naar een Big Bang, maar bieden ondersteuning op maat voor iedere corporatie vanuit haar eigen vertrekpunt. Door middel van correcte verantwoording, transparantie en efficiency zorgen wij voor een professionele corporatie, die gefaseerd en gebalanceerd in eigen tempo 'digitaal kan gaan'."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia – 27 november 2015