Innovatie: noodzakelijk voor de ‘nieuwe corporatie’

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “Innovatie

Corporaties bevinden zich al een tijd in turbulente tijden; er heerst politieke, maatschappelijke en financiële druk op de sector. Dit noodzaakt de sector om zich opnieuw uit te vinden. Innovatie met als doel de prestatie, productiviteit en dienstverlening te verbeteren is de sleutel naar een nieuwe, anders georganiseerde corporatie.

Hoe innoveer je als corporatie? Hoe pak je dat aan en hoe haal je het beste uit de eigen medewerkers naar boven? Hoe kapitaliseer je het innovatie potentieel dat aanwezig is binnen de eigen organisatie? Hoe faciliteer je de organisatie om innovatieve ideeën te delen, gezamenlijk aan te scherpen, te toetsen en te implementeren?

Om succesvol innovatie toe te passen, zal je als woningcorporatie de medewerkers moeten betrekken. Veelal zie je dat innovatie nog belegd is bij de afdeling innovatie of strategie. Dit kan er toe leiden dat medewerkers iedere dag het wiel opnieuw uitvinden, omdat er niet afdeling overstijgend wordt samengewerkt. Maar innovatie is geen afdeling, maar een mentaliteit. Door actief medewerkers te betrekken in het innovatieproces, creëer je betrokkenheid en voelen medewerkers zich gewaardeerd. Ze worden immers betrokken bij de toekomst van de corporatie. Daarnaast blijkt uit de praktijk dat de slimste ideeën vaak van medewerkers zelf komen, omdat zij als geen ander weten hoe processen verbeterd kunnen worden.

Met een ideeënbus zal dit niet lukken. Want wie kijkt er anno 2014 nog naar die bus die achter de receptie verstopt staat? De inzet van een ‘stukje techniek of software’ is een eerste stap, maar zorgt nog niet dat een woningcorporatie opeens innovatief zal zijn. Hiervoor is naast een platform ook procesmanagement en advies nodig, gericht op het uiteindelijk zelf innoveren.

Een mooi voorbeeld hiervan is Ballast Nedam, waar tok! gebruikt wordt om innovatie te stimuleren. Tok! is een digitaal idee- en discussieplatform ondersteunt door een bewezen methodiek op basis van het Business Model Canvas. Tok! is het geluid dat kippen maken als ze een ei leggen. In veel organisaties worden veel eieren gelegd (ideeën gespuid) en vinden veel discussies plaats over deze ideeën (‘getokt’). Maar uiteindelijk is iedere organisatie op zoek naar een idee dat daadwerkelijk wordt gerealiseerd (het Gouden Ei) dat zorgt voor een duurzame innovatie. Binnen Ballast Nedam worden medewerkers gestimuleerd om met nieuwe ideeën te komen en hier ook over te discussiëren. Dit heeft binnen Ballast Nedam al geleid tot mooie resultaten, zoals een innovatieve lichtoplossing voor Schiphol en een verplaatsbaar voetbalstadion.

Denk aan de mogelijkheden die dit kan bieden voor uw corporatie. Heeft u het Gouden Ei al gevonden?

Auteur: Marcel Alma is Senior Account Manager bij ETTU

Bron:CorporatieGids2014

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van ETTU in de CorporatieGids 2014 te bekijken.