Ibis met vijf tips voor issuemanament met BIM

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Issues komen in alle organisaties en projecten voor, dus ook bij het Bouw Informatie Model. Vaak worden ze veroorzaakt door verschillende interpretaties en versies van alle beschikbare informatie. Hieronder 5 tips hoe u issues kunt voorkomen en managen.

1. Integreer issuemanagement met BIM-management
Omdat er tijdens het managen met een model altijd een aantal issues ontstaan, is het belangrijk issuemanagement naadloos te integreren met het overkoepelende BIM-management. Issuemanagement is dus in eerste instantie een organisatorisch projectbeheeraspect, waarbij het belangrijk is afspraken te maken over de procedure en ieders taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.

2. Registreer en classificeer
Deze tip lijkt vanzelfsprekend maar in de praktijk worden issues onvoldoende gestructureerd geregistreerd, geclassificeerd en opgevolgd. Benut speciaal daarvoor ontwikkelde functionaliteit in BIM-managementsoftware, die uiteraard zowel makkelijk te gebruiken moet zijn als laagdrempelig toegankelijk. Maar ook de BCF-standaard voor issuemanagement ondersteunt.

3. Opvolgtaken automatiseren
Voor efficiënt en effectief issuemanagement is het belangrijk dat de gebruikte software uitgebreide view- en zoekfunctionaliteit bevat en gerelateerde opvolgtaken grotendeels te automatiseren zijn. Gekoppeld aan de projectrollen van alle betrokkenen. Daarmee voorkom je een belangrijke issueveroorzaker, namelijk interpretatieverschillen vanuit verschillende disciplines.

4. Één centrale informatiebron
Net zoals bij BIMmen één multidisciplinair geometrisch gebouwmodel wordt gecreëerd, is het verstandig issuemanagement te organiseren vanuit één informatiebron. Oftewel één centrale en actuele bron van de waarheid. Daarbij is het belangrijk dat deze alle bestandsformaten ondersteunt van applicaties die in het project worden gebruikt, inclusief de internationale open standaarden.

5. Ondersteuning mobiele apparatuur
In het huidige tijdperk van altijd en overal mobiel kunnen werken, moet issuemanagementsoftware vanzelfsprekend het gebruik van smartphones, laptops en tablets ondersteunen. Dat vereenvoudigt namelijk zowel de acceptatie ervan als de reactiesnelheid waarmee issues zijn op te lossen. Deze tips zijn eenvoudig te realiseren door webgebaseerde software te gebruiken.

Bron: Ibis

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Ibis in de CorporatieGids 2017 te bekijken.