Lange doorlooptijden, veel niet inbare vorderingen en hoge incassokosten. AvW2 is van mening dat de huidige methode rondom huurincasso bij woningcorporaties in veel gevallen te weinig gericht is op het daadwerkelijk terugdringen van de huurachterstand. Een nieuw incassoproces, waarbij de nadruk op het sociale vlak ligt, biedt uitkomst. De kosten worden geminimaliseerd en (grotere) achterstanden bij de huurder voorkomen.
Sociaal incassoproces
Met een sociaal incassoproces wordt er meer gekeken naar wat de situatie van de huurder verbetert. Het minimaliseren van incassokosten en helpen bij terugbetaling zijn daarbij belangrijke punten. Het beperken van niet inbare vorderingen en samenwerken met gemeenten en schuldhulpverleners zorgen er daarnaast voor dat de huurder zijn persoonlijke situatie kan verbeteren.
Persoonlijk contact
Eén van de belangrijke factoren daarbij is de snelheid van het proces. Hoe langer het proces duurt, hoe groter de achterstand bij de huurder wordt. Dit maakt het moeilijker de schuld terug te betalen. Het voorkomen van incassokosten bij de deurwaarder zijn een ander belangrijk punt, aangezien zij incassokosten in rekening kunnen brengen met een wettelijk maximum. Dit kan voor huurders ruim een verdubbeling betekenen van de initiële achterstand. Het hebben van persoonlijk contact met huurders is ook onderdeel van het sociaal incassoproces. Dit heeft het meeste effect op mensen. Brieven en e-mails raken huurders met problemen nauwelijks.
Rol deurwaarder
De rol en de prestaties van deurwaarders zijn vaak niet goed geformuleerd. In de praktijk zien we dat de relatie met deurwaarders vaak niet vlot verloopt. Corporaties boeken niet inbare vorderingen op grote schaal af waardoor de effectiviteit en rendement van het incassoproces onduidelijk blijft. Een opvallende constatering is dat elke euro die deze corporaties bij de deurwaarder brengen uiteindelijk tussen de 1,20 en 1,50 kost. Met andere woorden, het op de huidige manier inzetten van de deurwaarder kost niet alleen de huurder extra geld, maar ook de corporatie.
Een vernieuwd sociaal incassoproces in 8 weken
Om tot een ideaal incassoproces te komen, moeten corporaties regie krijgen op het deurwaardersproces. Het proces borgen is de sleutel voor een goed sociaal incassoproces. AvW2 heeft hiervoor een aanpak ontwikkeld waarmee binnen acht weken het incassoproces verbeterd kan worden. We scheppen kaders, creëren focus en zorgen er voor dat capaciteit en ICT middelen efficiënt en effectief worden ingezet om zoveel mogelijk contact te krijgen met huurders met beginnende achterstand. We zorgen er voor dat de corporaties weer zelf de regie in eigen hand nemen. Dat zorgt voor minder kosten voor de corporaties, maar ook voor minder grote achterstanden bij haar huurders. En daar is het incassoproces uiteindelijk voor bedoeld.
Bron: CorporatieGids 2018 | Foto: AvW2
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.