De huurder kan lang niet bij alle corporaties zijn zaken al online regelen. Dat blijkt uit de gisteren verschenen KWH-Webmonitor. Nederlandse corporaties scoren gemiddeld een krappe 6. Het onderzoek laat zien dat grote verbeterslagen mogelijk zijn op online dienstverlening richting de huurder.
Bij de KWH-Webmonitor zijn alle 367 corporatiewebsites van Nederland langs een digitale meetlat gelegd. Het onderzoek maakt de kwaliteit van de website op een breed aantal thema’s inzichtelijk. Hierbij is gekeken vanuit het oogpunt van de huurder. Uit het onderzoek blijkt dat de grootste verbeteringen liggen op het gebied van functionaliteit. Vaak is het voor de huurder nog niet mogelijk om verschillende acties via de website uit te voeren, zoals het online melden van reparaties, overlast en klachten. Ook opvallend is dat nog weinig websites geschikt zijn voor gebruik op smartphone of tablet. Verder is in het onderzoek te zien dat vooral de kleinere corporaties achterblijven met hun online klantbediening. Studentenhuisvesters zijn de voorlopers op het digitaal bedienen van de klant.
Digitalisering hoog op agenda
Bij corporaties staat digitale dienstverlening hoog op de agenda voor de komende jaren. Niet alleen omdat de huurder het steeds vaker verwacht, ook vanuit het oogpunt van efficiency. Sjoerd Hooftman, directeur-bestuurder van KWH, over deze ontwikkeling: ‘Corporaties zijn volop bezig met de ontwikkeling van digitale processen en online kanalen. Ze lopen hierbij vaak tegen dezelfde vraagstukken op en zoeken handvatten en best practices. Met de inzichten die uit dit grootschalige onderzoek komen, kunnen corporaties voortvarend aan de slag op dit thema. Zodat iedere corporatie straks echt klaar is voor de digitale huurder!’
Winnende corporatiewebsites
Ook al zijn er nog grote verbetering mogelijk, er is ook een groep corporaties die online al goed scoort. Verdeeld over 4 categorieën kwamen deze websites als beste naar voren volgens de digitale meetlat van de KWH-Webmonitor:
·Vallei Wonen (tot 1800 weh)
·Laris Wonen (1800-4000 weh)
·Woonveste en Bergopwaarts (4000-10000 weh)
·Domijn (10000 weh en groter)
Het volledige rapport is hier te downloaden
Bron: KWH
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.