Het nieuwe 'nieuwe' werken en het werkatelier

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Begin november heeft het jaarlijkse HC&H Executive dinner plaatsgevonden. Ook dit jaar is het executive dinner goed bezocht. Als gastspreker was Erik Veldhoen aanwezig, de grondleger van Het Nieuwe Werken. Een beweging die 25 jaar geleden is begonnen.

Het Nieuwe Werken is ‘technology driven’; en de technologie ontwikkelt zich in een razend tempo. Erik Veldhoen heeft met zijn recente boek ‘You-topia’ aangegeven wat er komt na Het Nieuwe Werken. Na het vraagstuk digitaliseren is nu het vraagstuk virtualiseren aan de orde. Disruptieve krachten bieden volledig nieuwe producten en diensten aan, die organisaties noodzaken te kijken naar deze nieuwe realiteit.

Met Het Nieuwe Werken is het gewoon geworden het ontwerp van de fysieke ruimte te baseren op activiteiten. Daarbij past een werkstijl die gebaseerd is op activiteiten: een Activity-Based-Workstyle, ABW.

Met nieuwe technologische innovaties kunnen we ook de virtuele ruimte Activity-Based maken, waarmee het Activity-Based werken nog meer inhoud en realiteit gaat krijgen. Het sluitstuk is om organisaties in te richten op basis van de activiteiten: de Activity-Based Organisatie, ABO. De organisatie komt dan terug bij de kern van zijn bestaan.

Met We-topia is rond Erik Veldhoen een uitzonderlijk team gevormd van getalenteerde en ervaren professionals, die vanuit verschillende disciplines willen en kunnen helpen om organisaties het inzicht en het gevoel te laten krijgen bij de nieuwe virtuele realiteit. HC&H Consultants integreert in dit team de specifieke corporatiekennis.

Op basis van dit inzicht, gevoel en de betekenis worden organisaties geholpen de juiste keuzes te maken om daarna zelf de noodzakelijke transities in gang te zetten; op haar eigen manier en in haar eigen tempo. Uiteraard blijft de ooit ontwikkelde samenhang van de fysieke, virtuele en mentale omgeving de kapstok om deze keuzes te maken. Dit doen we in een werkatelier in drie bedrijven.

De nieuwe virtuele realiteit vraagt om een Tabula Rasa, een schone lei, om daarna te bepalen, wat op te geven en wat te behouden…

Werklab 1, Inzicht krijgen en reflecteren op de nieuwe realiteit:
Wat is de nieuwe realiteit. Waarom moeten we veranderen. Waarom is dit onvermijdelijk en hoe kunnen we daar mee omgaan.

Werklab 2, Betekenis geven:
Wat betekent de nieuwe virtuele realiteit voor mijn organisatie, en hoe kan deze mijn organisatie van dienst zijn. Wat betekent het voor onze processen, de attitude van medewerkers, de samenwerking en de functionele betekenis van mentale, virtuele en fysieke werkomgeving.

Werklab 3, Keuzes maken:
Welke keuzes moet ik maken om ook in de toekomst mijn organisatiedoelen op een klant gedreven, productieve, aangename en duurzame wijze te bereiken. Hoe gaan de nieuwe mentale, virtuele en fysieke ruimtes van mijn organisatie eruit zien. Wat is de businesscase die hoort bij deze keuzes en wat is het effect op de duurzaamheid en het milieu.

Wilt u een toelichting of meer informatie via een persoonlijk gesprek? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Bron: HC&H Consultants

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van HC&H Consultants in de CorporatieGids 2015 te bekijken.