Henk Stoutjesdijk: ESB verbindende schakel in best of breed ICT-landschap

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Stadlander heeft bewust voor een best of breed ICT-strategie gekozen om haar organisatiedoelen te bereiken. De verbindende schakel in het ICT-landschap van de woningcorporatie is een Enterprise Service Bus (ESB). ‘’Anders krijg je spaghetti,’’ zegt Henk Stoutjesdijk, teamleider ICT en Facilitaire dienstverlening bij Stadlander. Een gesprek over de bus als middel om ergens te komen.

Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie november 2015

“In de lijn van onze reorganisatie die is ingezet om jaarlijks dertien miljoen te besparen, spelen standaardisatie en het ‘digitaal boosten’ van processen een grote rol,’’ legt Henk uit. ‘’Daarnaast willen we dat klanten zichzelf digitaal kunnen redden. Samen met onze huidige IT-leveranciers hebben we gekeken hoe we onze strategische doelstellingen zo goed mogelijk kunnen bereiken. Al snel kwamen we tot de conclusie dat het succes in de combinatie van factoren zit. Er is niet één partij die alles even goed kan, vandaar onze keuze voor best of breed. Maar het één op één aan elkaar knopen van applicaties is geen toekomstbestendige oplossing, dan krijg je spaghetti. Een ESB is dan voorwaardelijk.’’

Bus als middel
‘’Kiezen voor een ESB is dus geen doel, maar een middel om ergens te komen,’’ zegt Henk over de strategische keuze voor de Corporatie Service Bus van Info Support. ‘’De bus maakt onze best of breed strategie mogelijk en verbindt alle applicaties volgens de VERA-standaard. Als een applicatie al ‘VERA-proof’ is en XML-berichten volgens de VERA-standaard kan genereren, fungeert onze ESB slechts als doorgeefluik. Waar een applicatie nog een vreemde taal spreekt, zorgt de ESB voor een eenduidige vertaalslag naar de VERA-standaard. We zijn met onze ESB-architectuur in control in ons ICTlandschap, dat lukt je echt niet in een wirwar aan traditionele koppelingen.’’

Overkloppen
Aan de hand van een voorbeeld maakt Henk het voordeel van de ESB-architectuur duidelijk. ‘’Een huuropzegging was in het verleden een arbeidsintensief proces. Data ging van het ene naar het andere systeem, soms letterlijk door het overkloppen van informatie. Nu werkt dit proces 24/7 en volledig geautomatiseerd. Data wordt zonder tussenkomst van medewerkers automatisch op de juiste plaatsen weggeschreven. Iedereen beschikt daarmee op het juiste moment en plaats- en tijdonafhankelijk over de meest actuele informatie. De enige tussenstop die nu nog door beperking van ons huidige ERP-systeem gemaakt moet worden, is het bevestigen en definitief verwerken van de huuropzegging.’’

VERA-compatible
Binnen het ICT-landschap wordt momenteel ook gezocht naar vervanging van het huidige ERP-systeem. Integratie met andere systemen gebaseerd op VERA is een van de voorwaarden. Dat iedere leverancier op deze vraag standaard ‘Ja’ antwoordt, onderkent Henk en geeft als verklaring: ‘’VERA is opgezet door vrijwilligers. Daarmee is een stevige basis neergelegd, maar de professionaliteit van een echte organisatie achter VERA ontbreekt. Dat leidt tot terughoudendheid bij leveranciers om hun applicaties de VERA-taal te laten spreken.’’

Eigen integratielaag
Van de andere kant ziet Henk nu wel steeds meer leveranciers actief een ESB-laag aanbieden. ‘’Een prima ontwikkeling, want als alle leveranciers een eigen integratielaag op basis van de VERA-standaard aanbieden, wordt het koppelen – of ontkoppelen – met de eigen ESB-architectuur een stuk eenvoudiger. Het hebben van een ESB-architectuur maakt je dus flexibeler en leverancier-onafhankelijker.’’

Online zelfbediening
Voor Stadlander is het hebben van een ESB-architectuur in ieder geval voorwaardelijk om de strategische keuze van verregaande digitalisering en Click Call Face waar te kunnen maken. In een eerder interview in CorporatieGids Magazine vertelden Henk’s collega’s Ko Droogendijk, manager Wonen en Peter Verheijen, manager Bedrijfsdiensten dat ruim negentig procent van de klanten zich prima zelf via een virtueel loket bedienen. Op de vraag naar de status, zegt Henk: ‘’Ik denk dat we nu op veertig procent zitten. We leggen steeds meer acties bij de klant om processen te kunnen starten. Voorwaarde is dat alle vervolgstappen dan in de backoffice zoveel als mogelijk zijn geautomatiseerd.’’

Stap voor stap van ‘dromen naar doen’
Hij vervolgt: ‘’We vullen onze strategie van ‘dromen naar doen’ dus stap voor stap in. Dat kost tijd, maar we slagen erin om onze klanten digitaal steeds beter en efficiënter te bedienen. Je moet de klant ook meenemen in die beweging. Om dat te versterken zoeken we ook meer verbinding tussen telefonie (Call) en wat er online gebeurt. De digitale kant wordt nu nog te incidenteel gebruikt dus moeten we onze klanten daartoe meer verleiden. Door de wereld van Click beter te laten samenwerken met Call en Face willen we de beweging richting Click stimuleren. Denk aan een e-mailbevestiging na een telefoongesprek met daarin een link naar het klantportaal, waarmee het klantcontact met ‘track and trace’ techniek kan worden gevolgd. Om klanten echt te verleiden om online zaken met ons te doen moet er dus meer ‘smeu’ op. Daar hebben we alle belang bij want met ‘Click’ besparen we enorm.’’

Bron: CorporatieGids Magazine