HEEMwonen dankzij Ponthus Wolfs Consultancy volledig inzicht in ketenproces

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Eind 2014 ging woningcorporatie HEEMwonen samen met drie ketenpartners aan de slag met ketengerichte onderhouds- en reparatieprocessen. Ponthus Wolfs Consultancy (PWCo) leverde een dashboardsoplossing waarmee alle partners hun eigen automatisering konden behouden.

Het dashboard biedt inzicht in de volledige keten. Dankzij uitgebreide analysemogelijkheden kan HEEMwonen regie voeren op het proces. Bovendien kunnen de ketenpartijen via het dashboard van elkaar leren.

HEEMwonen is een ondernemende en betrokken woningcorporatie die actief is in Kerkrade en Landgraaf. Aan het eind van 2014 ging HEEMwonen een samenwerkingsverband aan met drie ketenpartners: Smeets Vastgoedservice, Habenu van de Kreeke en Maasveste Berben Bouw.

Volledig inzicht in afgesproken KPI’s
De corporatie wilde ketengerichte onderhouden reparatieprocessen opzetten, maar elke partner bleek zijn eigen automatisering te hebben. Rob van Rhee, teamleider I&A van HEEMwonen, vond de oplossing bij PWCo: “In april 2015 ging de samenwerking van start met de introductie van het Ponthus Wolfs Dashboard (PWD), een dashboardoplossing op basis van QLIK. HEEMwonen kreeg met PWD volledig inzicht in de belangrijkste KPI’s over de keteninformatie. Maar ook de ketenpartners kregen via hun eigen ‘ketenpartnerdashboard’ inzicht in hun eigen performance en konden die vergelijken met die van andere partners.”

Na zes maanden was PWD volledig operationeel. Frank Vos, directeur bedrijfsvoering van HEEMwonen: “Als we terugkijken op de samenwerking met PWCo, dan zijn we erg tevreden. Het is goed om te ervaren dat we aan tafel zitten met mensen met kennis van zaken. Ook de prijs-kwaliteitverhouding was goed. Dat vond ik een pluspunt: duidelijkheid vooraf, één prijs en daarvoor wordt het geleverd.”

Klaar voor de toekomst
HEEMwonen kan met deze oplossing de toekomst in. Vos: “PWD verzamelt en verwerkt de gegevens snel. Hierdoor is er tijd voor goede analyses. HEEMwonen heeft met PWD een informatiesysteem gekregen waarmee we regie kunnen voeren en voortdurend zicht houden op de kostenontwikkeling. De uitdaging was om vroegtijdig inzicht te krijgen en zaken voorspelbaar te maken. Daar wordt nu strak op gestuurd. PWD stelt ons daartoe in staat.”

HEEMwonen gebruikt nu nog maar een gedeelte van de mogelijkheden van PWD. Een volgende stap is dat PWD wordt ingezet voor andere processen. Ook de resultaten van de gemeten klanttevredenheid wordt in een volgende fase geïntegreerd. Zo wordt PWD straks maximaal benut voor managementinformatie en analyses ten behoeve van beleidsplannen.

Bron: CorporatieGids 2017

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Ponthus I Wolfs Consultancy in de CorporatieGids 2017 te bekijken.