HC&H over QuickScan implementatie DAEB/niet-DAEB

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In 2016 heeft u de DAEB/niet-DAEB scheiding van uw organisatie vorm gegeven. Vanaf 1 januari 2017 heeft u inzicht nodig in de prestaties van de afzonderlijke activiteiten. Zijn uw systemen, processen en rapportages hiervoor goed ingericht? Kunt u de resultaten van de afzonderlijke portefeuilles intern en extern verantwoorden? Bent u klaar voor het verscherpt toezicht van de Autoriteit? 

Om deze vragen te kunnen beantwoorden, hebben HC&H en Hofmeier een QuickScan ontwikkeld. In één dag wordt uw organisatie beoordeeld op alle relevante punten die van belang zijn voor een goede implementatie van de DAEB/niet-DAEB scheiding. U kunt hierbij denken aan:

Systemen en Processen

  • Aanpassen systemen en inrichting daarvan
  • Mogelijke conversie afhankelijk van de door u gekozen scheidingsvorm
  • Koppelingen tussen verschillende systemen
  • Aansturing opbrengsten en kosten naar gescheiden administraties
  • Gescheiden kasstromen naar aparte bankrekeningen
  • Gewijzigd proces voor de niet-DAEB financiering
  • Toets niet-DAEB investeringen (IRR en markttoets)
  • Geautomatiseerde verwerking kostenverdeelstaat

Verantwoording

  • Aanpassen/uitbreiden rapportage middelen
  • Afzonderlijke kengetallen DAEB en niet-DAEB
  • Rapportage overcompensatie en realisatie afspraken interne financiering
  • Realisatie prestatieafspraken en omvang indicatieve bestedingsruimte

Een consultant van HC&H en een consultant van Hofmeier zullen samen aan de hand van interviews, inzage in uw systemen en procesbeschrijvingen een checklist samenstellen. Met de checklist wordt duidelijk waar uw organisatie staat en welke stappen moeten worden gezet om volledig te voldoen aan de eisen die de herziene Woningwet aan uw organisatie stelt. Na uitvoering van de scan ontvangt u een advies over de acties die moeten worden uitgevoerd om uw organisatie volledig voor te bereiden op de scheiding van de DAEB en niet-DAEB activiteiten. Tezamen met het advies leveren we een activiteitenkalender die aangeeft welke stappen nog moeten worden uitgevoerd en wanneer deze uiterlijk moeten zijn afgerond.

HC&H en Hofmeier bieden de QuickScan aan voor € 2.500 exclusief BTW. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Annelies van den Berg, Directeur van HC&H (06-27658655) of Peter van Gilst, Sectormanager Woningcorporaties van Hofmeier (06-51415946).

Bron: HC&H

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van HC&H in de CorporatieGids 2016 te bekijken.