GoedeStede vaart op het kompas van CNS Woningbouw DWH

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporatie GoedeStede (www.goedestede.nl) beheert ongeveer 7.500 woningen verspreid over Almere-Buiten, Almere-Haven en Almere‑Stad. GoedeStede bevordert het woonplezier van haar klanten via het aanbieden van betaalbare huur- en koopwoningen. Voorwaarde is dat het woningaanbod maatschappelijk en/of financieel rendement oplevert. Het gezond zijn en blijven als bedrijf is één van de pijlers waarop de ambities van GoedeStede steunt. GoedeStede benoemt dit als Scherp aan de Wind.

Vijf jaar geleden besloot GoedeStede tot de aanschaf van een nieuw ERP-systeem, NCCW First NOA. Deze gelegenheid werd aangegrepen om ook de bestuurlijke informatievoorziening te verbeteren. De belangrijkste reden voor dit laatste was het ontbreken van mogelijkheden tot trendanalyse gebaseerd op historische data. De overgang naar een nieuw ERP-systeem was het ideale moment om Business Intelligence te introduceren. Via een datawarehouse kon de continuïteit van de rapportage en de correctheid van de cijfers in het nieuwe systeem gewaarborgd worden.

Voordat de overgang naar NCCW First NOA werd ingezet, implementeerde GoedeStede het CNS Woningbouw DWH op basis van de gegevens uit het oude ERP. GoedeStede koos voor CNS Woningbouw DWH vanwege de goede aansluiting op het bestaande systeem en de gebruiksvriendelijkheid van de rapportage-tool DataWarehouse Explorer.

Belangrijker nog waren de standaardmodellen en -calculaties binnen de oplossing van CNS International speciaal voor woningcorporaties. “Bij andere leveranciers was geen basis om mee te beginnen.”, zegt Gerbertijn Hin, bij GoedeStede verantwoordelijk voor het functioneel beheer van de bedrijfsapplicaties, “Een organisatie als GoedeStede heeft niet de tijd en de mankracht om alles zelf op te bouwen.”

Inmiddels is NCCW First NOA grotendeels ingevoerd en wordt het CNS Woningbouw DWH gevoed met informatie hieruit, aangevuld met gegevens uit het grootboek in Oracle EBS. Met deze informatie wordt nu de rapportage van de kengetallen samengesteld. Dit gaat met een druk op de knop, terwijl dat voorheen een aantal dagen werk in zich hield. De inhoud van het rapport bestaat uit kengetallen over onder meer leegstand, huurachterstand, contracten en klantcontacten. Naast de tijdwinst voor het creëren van de rapportage noemt Gerbertijn Hin een aantal knelpunten die met behulp van het datawarehouse zijn aangepakt. Als eerste noemt hij de leegstand. Met onder meer het verhoogde inzicht in de oorzaken en de duur van de leegstand, zag GoedeStede mogelijkheden tot het terugdringen ervan. Het aanpassen van interne procedures en het maken van nieuwe werkafspraken met leveranciers heeft er voor gezorgd dat de leegstand afnam en de aansluitende verhuur in percentage is verdubbeld.

“CNS Woningbouw DWH geeft ons beter inzicht, wat weer leidt tot organisatorische vergeteringen."
Gerbertijn Hin, Informatievoorziening, GoedeStede

Ook de huurachterstand kon met behulp van betere informatie aangepakt worden. Met behulp van de cijfers uit het datawarehouse konden de processen op de afdeling incasso beter ingericht worden om zowel de huurachterstand zelf als het aantal gevallen dat bij de deurwaarder terecht komt naar beneden te brengen. Inmiddels is het saldo huurachterstand met ongeveer 25% verminderd.

Na het succes van de kengetallenrapportage richt GoedeStede zich nu op uitbreiding richting budgethouders. Door budgetgegevens op te nemen in het datawarehouse, kunnen budgethouders sneller inzicht krijgen in de bestedingen. De volgende stap wordt het ondersteunen van de managementrapportage. Deze rapportage is strategisch van inhoud en biedt ondersteuning voor het management aangaande langlopende projecten.

“Binnen GoedeStede zien we steeds beter wat de mogelijkheden zijn met het datawarehouse”, zegt Hin, “We doen het stap voor stap, maar het gebruik zal in de toekomst alleen maar toenemen.”

Bron: CNS

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van CNS in de CorporatieGids 2014 te bekijken.