Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van CEPO de CorporatieGids 2017 te bekijken
Het succes van de implementatie en gebruik van een informatiesysteem wordt mede bepaald door de acceptatie van de gebruikers. Zeker in een tijd waarin iedere investering op een goudschaaltje wordt gewogen wil je vaststellen dat een informatiesysteem werkt, maar nog belangrijker, dat er efficiënt en effectief mee te werken is (en blijft!).
Hoe accepteer je nu een softwaresysteem vanuit eindgebruikersperspectief? “De software leverancier test toch?” “Wij hoeven niet te testen, omdat wij voor een standaard ERP-systeem kiezen. ” Veelgehoorde opmerkingen, waardoor beslissers in de praktijk nut en noodzaak van deze acceptatie-’sluitpost’ flink onderschatten.
Revolutie of evolutie?
Bij veel woningcorporaties vormt ERP-achtige pakketsoftware de kern van de informatievoorziening. In feite is de volledige bedrijfsvoering van de organisatie afhankelijk van het functioneren van het informatiesysteem. Veel organisaties onderschatten niet alleen de complexiteit van het informatiesysteem (met vaak talrijke integraties), maar ook de complexiteit van hun eigen organisatie: vele verschillende rollen en verantwoordelijkheden, verschillende typen klantcontacten, door elkaar lopende processen, e.d. Onvoldoende realiseren de beslissers zich dat zij niet of nauwelijks meer in staat zijn om de kwaliteit van het informatiesysteem in relatie tot de organisatie te beheersen. Hoe beheers je nu de kwaliteit van je IT in relatie tot de organisatie? Nog belangrijker: hoe zorg je dat dat zo blijft waardoor veranderingen evolutionair plaatsvinden in plaats van revolutionair.
Standaard testmethoden schieten tekort
Continu alle systemen testen is domweg een te tijdrovende en te gespecialiseerde klus geworden, wat om een aanpak vraagt waarvoor de standaard testmethoden en kwaliteitsmodellen vaak geen oplossing bieden. Software testen is daarom ook niet meer te doen op basis van een onderbuikgevoel alleen! Hiervoor heb je een gestructureerde werkwijze nodig met specialisten die testen in hun DNA hebben zitten.
CEPO aanpak: gegarandeerde IT acceptatie
De gestructureerde CEPO aanpak waarbij voor de toetsing van het ontwerp (de testuitvoering) gebruik wordt gemaakt van intuïtieve software, waardoor gebruikers heel eenvoudig hun nieuwe en huidige informatiesystemen kunnen beoordelen op functionaliteit en tegelijkertijd hierop verbeteringen kunnen aandragen.
Bovendien omvat deze werkwijze niet alleen de acceptatie van het informatiesysteem, maar ook de acceptatie van de ‘nieuwe’ organisatie. Niet alleen bij een implementatie maar gedurende de hele economische levensduur van een informatiesysteem. En juist om de IT kwaliteit continu helder en inzichtelijk te maken heeft CEPO een kwaliteitsabonnement tegen een vaste prijs per jaar: gegarandeerde IT-acceptatie!
Bron: CorporatieGids 2017
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van CEPO de CorporatieGids 2017 te bekijken
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.