'Gaten in het ICT-landschap opvullen met de AppBuilder'

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Wanneer corporaties voor nieuwe software kiezen, kan het soms een tijdje duren voordat het perfect aansluit bij de wensen van de organisatie. Functies die toch essentieel blijken te zijn worden pas later geïmplementeerd, wat soms maanden of jaren kan duren. Bright Answers heeft hier een oplossing voor: de AppBuilder. CorporatieGids.nl ging in gesprek met directeur Peter Riemens, en sprak met hem over wat de AppBuilder voor corporaties kan betekenen.

"De AppBuilder maakt gebruik van de software die al in een organisatie aanwezig is, en maakt op basis daarvan aanvullende apps," begint Peter. Corporaties maken in samenwerking met Bright Answers applicaties die aanvullend zijn op het bestaande applicatielandschap, om zo haar werk te vereenvoudigen. "Denk bijvoorbeeld aan een vastgoedapp voor een corporatie die te maken heeft met een achterstand qua opname van woningen. De medewerkers willen mobiel aanpassingen doorvoeren en tegelijkertijd de info updaten. Of een corporatie die in e-mail over een betalingsachterstand een link plaatst waarmee huurders direct kunnen betalen. De informatie uit de backoffice structureren en presenteren wij op een slimme manier, zodat corporaties meer halen uit de ICT die ze hebben."

Schil
Volgens Peter sluit de AppBuilder goed aan bij corporaties die digitalisering serieus nemen en stappen willen maken qua efficiëntie van de processen. "Heel veel corporaties gaan ervan uit dat ze - wanneer ze nieuwe functies in de software willen - naar hun ERP-leverancier moeten of een heel nieuwe softwaretoepassing moet laten bouwen. Maar de meeste functies zijn al beschikbaar, alleen niet op de juiste plek of in de juiste combinatie. Met deze tool leg je een 'schil' over je primaire systeem en andere systemen. Hierdoor kun je van dezelfde applicaties gebruik blijven maken, maar voeg je extra functies toe waar je het efficiencyvoordeel uit haalt en die bovendien geïntegreerd zijn met bestaande systemen."

"Wanneer de leverancier vervolgens haar systeem doorontwikkelt en de feature toevoegt, kan de schil weer weg. Wij sluiten met onze klanten maandcontracten af waardoor ze snel kunnen inspringen op hun ICT-wensen van dat moment. Door deze flexibiliteit zorgen wij ervoor dat een directe relatie ontstaat tussen marktontwikkelingen, nieuwe businessmodellen, wensen van medewerkers en huurders en de benodigde software om deze wensen waar te maken."

Korte ontwikkeling
Eén van de voordelen aan de AppBuilder is volgens Peter de erg korte ontwikkeltijd. "Omdat er niet geprogrammeerd hoeft te worden, kunnen wij binnen enkele dagen een app draaiende hebben bij een corporatie. Omdat de AppBuilder snel voorbeelden kan laten zien van het eindproduct, begrijpt de klant direct wat de software inhoudt. Ons adagium is hierbij dat je software pas begrijpt als je er doorheen klikt, je moet dus zo vroeg mogelijk in het ontwikkelproces de eindgebruiker de software laten gebruiken. Eventuele veranderingen kunnen daardoor snel in het ontwikkeltraject worden meegenomen. Dit zorgt er tegelijkertijd voor dat er weinig geredigeerde versies nodig zijn, wat frustratie tussen ontwikkelaar en klant voorkomt. En omdat de ontwikkeltijd zo kort is, kunnen eventuele wensen snel worden meegenomen in een nieuwe versie."

"Daarnaast is de app direct responsive en is deze off- en online te gebruiken. Data kan lokaal in je browser worden opgeslagen, waardoor je de apps ook kunt gebruiken op locaties waar geen internet is."

ESB
Het bedrijf garandeert daarnaast een goede aansluiting met bestaande systemen door middel van een geïntegreerde ESB. " Wij bouwen de applicaties en sluiten onderhoudscontracten af. Dat betekent dat wij in contact staan met leveranciers over eventuele veranderingen van hun producten. Hierdoor blijven de applicaties  - ook wanneer andere leveranciers updates doorvoeren - goed werken."

Innovatie
Bright Answers wil met haar AppBuilder software-innovatie bij woningcorporaties stimuleren. Volgens Peter doet het bedrijf dat door beloningen aan te bieden: "Wanneer een corporatie een app helpt te ontwikkelen, plaatsen wij deze in de AppStore van de AppBuilder. Wanneer een andere corporatie ook voor deze applicatie kiest, krijgen de organisatie die ons heeft geholpen met de ontwikkeling voor elke nieuwe klant 25 procent korting op hun afnamekosten. Hierdoor kunnen corporaties uiteindelijk geld verdienen met het ontwikkelen van deze apps."

Sneeuwbaleffect
Volgens Peter is er bij klanten sprake van een sneeuwbaleffect. "Wanneer ze eenmaal starten met de AppBuilder, zien ze de mogelijkheden en blijven ze komen met nieuwe ideeën voor apps. Eén van de voorbeelden hiervan is Laurentius uit Breda die onze standaard inspectiemodule gebruikt in combinatie met een uitbreiding met behulp van de AppBuilder. Hiermee kunnen tijdens het mutatieproces bijvoorbeeld foto's worden genomen voor bij de advertentie van de woning. Dat bespaart de corporatie op een later moment weer tijd."

"De 'nieuwe app' die ze hebben aangevraagd gaat over sociale overlast. Met deze app willen ze dit direct mobiel kunnen melden, en tegelijkertijd informatie ontvangen over bijvoorbeeld huurachterstanden of eerdere incidenten van de betrokken huurders. Voor ons is dit een teken dat corporaties de mogelijkheden van de AppBuilder goed begrijpen: als ze ermee aan de slag gaan  komen ze steeds weer met nieuwe ideeën."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 3 mei 2016