'Gamification is spelenderwijs werken aan innovatie en continu verbeteren'

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Herkent u het beeld dat uw organisatie inzet op kwaliteit, continu verbeteren en innovatie? Maar dat het veel moeite kost om deze onderwerpen te verankeren in de dagelijkse praktijk? Bij Coop supermarkten is het gelukt: volop creatieve initiatieven, excellente uitvoering op de winkelvloer en een beter bedrijfsresultaat – dankzij gamification.

Tijdens onze workshop op 6 april vertelde Henri Kamp, projectleider Showtime bij Coop supermarkten, hoe hij winkelmedewerkers heeft uitgedaagd om hun klanten te verrassen. In dit project werden de Coop winkels geconfronteerd met verschillende uitdagingen zoals bijvoorbeeld ‘snelle kassadoorstroming’. De winkels moesten daar actiepunten bij bedenken en die ook uitvoeren. Via een Facebookgroep konden winkels hun ideeën en creatieve initiatieven delen. Opvallende initiatieven werden beloond met een prijs, bijzonder fanatieke medewerkers konden een certificaat verdienen.

Voor deelnemers aan de workshop, die werd verzorgd door De Processpecialisten en partner Gwynt, was de grootste openbaring dat je met relatief eenvoudige middelen al veel kunt bereiken. Om mensen uit te dagen hoef je zeker niet eerst een app te ontwikkelen. Van belang is wel dat er een duidelijk doel is; het spel is een hulpmiddel om dat doel te bereiken.

Bij gamification worden spelelementen en speltechnieken, zoals bijvoorbeeld het kunnen halen van punten of levels, direct toegepast in de werkomgeving. Daarin verschilt gamification van serious gaming zoals een processimulatie, waarbij juist een aparte spelomgeving wordt gecreëerd.

Bron: De Processpecialisten

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van De Processpecialisten de CorporatieGids 2017 te bekijken