Afgelopen maand koos woningcorporatie FidesWonen uit Middelharnis voor Chapps Inspector, de huurinspectie app van de gelijknamige leverancier. CorporatieGids.nl ging hierover in gesprek met Anco de Blok, technisch opzichter bij de corporatie, over de keuze voor en het gebruik van de software: "Wij proberen bij FidesWonen een inhaalslag te maken qua ICT, en Chapps Inspector stelt ons in staat verder te automatiseren binnen onze organisatie."
Deze verbetering qua automatisering uit zich volgens Anco in de verhoogde snelheid waarmee huurinspecties zich nu voltrekken. Maar volgens de technisch opzichter van FidesWonen is dat niet het enige voordeel: "Wij werkten voor de komst van de app nog op papier, maar met Chapps Inspector verloopt het huurinspectieproces een stuk vlotter en professioneler. De hoeveelheid bewijslast die wij genereren is bijvoorbeeld gedetailleerder dan voorheen. Hierdoor zijn discussies over wie verantwoordelijk is bij schade verleden tijd. Schade kan nu met foto´s worden aangetoond."
Vrijheid
Eén van de redenen omvoor Chapps te kiezen, was volgens FidesWonen het prijskaartje. "Deze is bij Chapps Inspector erg gering," vindt Anco. "Wij betalen per rapport een bepaald bedrag, maar op jaarbasis is deze uitgave zo klein dat het vergeleken met andere applicaties financieel geen zware investering is."
Daarnaast was de vrijheid die Chapps met haar software biedt een andere reden om voor het product te kiezen. "Het is namelijk per maand opzegbaar, iets dat bijna uniek is in de corporatiemarkt. Meestal heb je een minimaal contract van een jaar. Wij kunnen hierdoor blijven evalueren of Chapps nog steeds bij onze organisatie past, en hebben wij de vrijheid te doen en laten wat wij willen."
Technische kant
Volgens Anco wordt Chapps Inspector momenteel gebruikt om de 'technische kant' van de woningen te registreren. "Denk hierbij aan het registreren van eventuele schade, maar ook de leeftijd van keukens en badkamers worden hier genoteerd. Dit resulteert uiteindelijk in een snellere administratie en meer informatie over de woning. Ook hebben wij meer informatie over wat kan worden overlegd met potentiële nieuwe huurders, bijvoorbeeld het behoud van tapijt en gordijnen en het aanleveren van extra sleutels."
In de toekomst wil FidesWonen de applicatie ook wat meer voor de verhuurkant gebruiken. "Chapps richt zich op dit moment nogal op de technische kant van een woning, maar in de toekomst zouden wij graag meer informatie over de klanten in de app willen zien. Dan hebben wij bijvoorbeeld klantgegevens en puntentelling beter in beeld."
Aanpasbaarheid
Bij het keuzetraject voor de software heeft FidesWonen naar verschillende applicaties voor het huurinspectieproces gekeken. De keuze op Chapps Inspector viel volgens Anco uiteindelijk vanwege de vele mogelijkheden om de app van binnenuit aan te passen: "Naast de app zelf heb je ook Chapps Manager, waar de verhuurkant van de organisatie mee werkt. Zij krijgen de opnamerapporten te zien die je via Chaps Inspector maakt, waar je vervolgens rapporten uit kunt halen en opdrachten mee kunt geven."
"Wij hebben bijvoorbeeld hieraan een prijzenboek toegevoegd. Hierin staat onder andere beschreven wat een nieuwe deur of kozijn kost. Aan het einde van een bezoek kunnen medewerkers daardoor direct een inschatting maken van de renovatiekosten. Ook kan aan een huurder direct duidelijk worden gemaakt welke kosten van een eventuele schade hem ten deel valt. Bij veel leveranciers kun je dit soort functies toevoegen, maar hier hangt een prijskaartje aan en kan alleen door hen worden gedaan. Bij Chapps zit dit inbegrepen. Hierdoor biedt Chapps een simpele en duidelijke manier van werken waarin je zelf kunt aangeven hoe gedetailleerd je wilt gaan."
Cursus
FidesWonen is bij de implementatie van de applicatie bijgestaan door Chapps. Anco: "Zij hebben Chapps Inspector binnen één dag geïnstalleerd. Ook hebben medewerkers een cursus gekregen waarin Chapps Inspector en Manager werden uitgelegd. Omdat Chapps achter de schermen die app helemaal gebruiksklaar voor ons had gemaakt - door bijvoorbeeld onze namen en logo's toe te voegen - konden wij de app snel in gebruik nemen."
"Veel uitleg was overigens niet nodig," gaat de technisch opzichter verder. "De app is namelijk heel gebruiksvriendelijk. Dat viel ons al direct op toen wij de gratis demo probeerden. Zelfs een leek zou er vrijwel direct mee overweg kunnen!"
Duidelijkheid
Inmiddels geniet FidesWonen van 'een nieuw tijdperk' in haar huurinspectieproces, vergeleken met de papieren fase waarin het voor de komst van de app verkeerde. Anco: "Er zijn nu niet langer meer moeilijke discussies. Door de goede bewijslast - ondersteund door foto's - zijn deze nu verleden tijd. Dat geeft niet alleen duidelijkheid voor de werknemers, maar ook richting de huurders. En duidelijkheid biedt uiteindelijk alleen maar voordelen."
Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 22 oktober 2015
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.