De laatste jaren is de hoeveelheid woonfraude bij woningcorporaties sterk gestegen. Om dit steeds beter aan te pakken, wisselt Stadlander sinds 2019 BRP-gegevens uit met de gemeente Tholen. Wat is ervoor nodig om zulke gegevens met elkaar te delen, hoe helpt dit woonfraude in de kiem te smoren en wat heeft het de corporatie tot dusver opgeleverd? CorporatieGids Magazine sprak erover met Medewerker Informatie & Functioneel Beheer Eric Vermijs.
In 2017 werd het voor woningcorporaties mogelijk om vanuit gemeenten BRP (Basisregistratie Persoonsgegevens) te krijgen. “Dat was voor ons de aanleiding om hier direct mee aan de slag te gaan,” blikt Eric terug. “Na een paar jaar overleg tussen ons en de gemeente Tholen, werd de koppeling in 2019 opgeleverd. Hierdoor hoeven we bij vermoedens rond woonfraude niet te bellen of mailen met de gemeente, maar kunnen we direct bij de informatie. Dit is 24/7 inzichtelijk, terwijl we hier vroeger soms lang op moesten wachten. Stel bijvoorbeeld dat er iets op vrijdagavond gebeurt. Dan scheelt het enorm dat we direct deze informatie kunnen opzoeken en niet hoeven te wachten op de volgende werkdag.”
Stijging in woonfraude
Woonfraude is een thema dat steeds belangrijker wordt voor Stadlander, legt Eric uit: “We hadden in 2020 bijvoorbeeld ongeveer 200 woonfraudemeldingen. Dit jaar schatten we dat dit toeneemt naar zo’n 350 meldingen. Die aanzienlijke stijging is te verklaren door bijvoorbeeld de schaarste op de woningmarkt. Je ziet daardoor meer gevallen waarin een hoofdhuurder staat geregisterd, maar een partner niet bij ons staat aangegeven. Of dat iemand een huis huurt om het vervolgens te onderverhuren aan een groep arbeidsmigranten.”
Meer privacy
Het beschikken over de koppeling tussen Stadlander en de gemeente Tholen levert verschillende voordelen op: “Allereerst is het een stuk veiliger. Privacygevoelige gegevens hoeven niet per e-mail te worden rondgestuurd. Daarbij is de koppeling zo ingeregeld dat alleen de Woonfraude-medewerkers van Stadlander bij de gegevens kunnen, en alleen gegevens kunnen inzien van onze huurders. Het is dus niet zo dat wij de gegevens van alle inwoners van Tholen kunnen inzien. Daarnaast wordt de informatie van minderjarigen extra afgeschermd, zodat we alleen van meerderjarige bewoners hoofdinformatie ontvangen.”
“Daarnaast is de doorlooptijd van het woonfraudeproces ook een stuk korter,” gaat Eric verder. “Zoals ik net zei is het fijn dat je direct bij de gegevens kunt op vrijdagavond, maar ook op een reguliere werkdag kon het soms een tijd duren – tot zelfs een week – dat we de gegevens ontvingen. Als je snel wilt kunnen schakelen met de politie of ons hennepteam, kost dit kostbare tijd.”
Gezamenlijke definities
Om de gegevens goed te kunnen uitwisselen, is het noodzakelijk om eerst tot gedeelde definities te komen, vertelt Eric: “Je vraagt namelijk de gegevens op van een bewoner van een woning. Maar dan is direct al de vraag: wat is de definitie van een woning? Een gemeente benadert dit heel kadestraal terwijl wij meer naar de gebouwen en woningen zelf kijken. Zodra je deze verschillen hebt gladgestreken, kun je kijken naar de technische inrichting. Wij werken hiervoor samen met DataRotonde. Dit doen wij al sinds 2014 voor het informatieverkeer tussen onze systemen. In 2019 hebben we er ook voor gekozen DataRotonde een koppeling te laten maken met de gemeente. Zij sturen onze aanvragen naar de ESB van de gemeente, die checkt of wij de eigenaar zijn van de woning en stuurt dan pas de BRP-gegevens terug.”
Brede samenwerking
Stadlander heeft goed contact met de gemeente Tholen: “Dat leidde een paar jaar geleden ertoe dat de koppeling snel was gerealiseerd. Maar het zorgt er ook voor dat de samenwerking breder is dan de koppeling alleen. Zo trekken we samen op rondom betalingsachterstanden, sociale problematiek, financiële problemen bij huurders en de leefbaarheid in wijken. We zijn als enige corporatie actief in de gemeente waardoor je erg op elkaar bent aangewezen. Maar we weten elkaar gelukkig steeds beter te vinden.”
Samen op onderzoek
Een samenwerking die Stadlander graag zou willen uitbouwen, gaat Eric verder: “Het is niet zeker dat de hoeveelheid woonfraudezaken de komende jaren zal stijgen, maar gezien de huidige bouwsnelheid zou mij dat niets verbazen. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar blijven optrekken. Bijvoorbeeld bij de onderzoeken in de wijk. Nu gebeurt het nog vaak dat twee corporatiemedewerkers of twee gemeentemedewerkers afzonderlijk naar een woning gaan, maar wat als we nu één corporatie- en één gemeentemedewerker samen laten gaan? Die kunnen dan efficiënter informatie inwinnen en de huurder heeft te maken met minder contactmomenten.”
Kop is eraf
“De samenwerking smaakt in ieder geval naar meer. Als Stadlander zijn we actief in vijf gemeenten en we zijn met hen in gesprek om ook een BRP-koppeling te realiseren. Dat vergt een investering van beide kanten, maar levert onderaan de streep meer efficiency en betere privacybescherming op. Daarnaast is met de koppeling met de gemeente Tholen de kop eraf, en zullen de volgende koppelingen nog sneller te realiseren zijn.”
Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Else Loof
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.