Er is een oplossing voor al die mail

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

’t Wordt niet minder, ’t wordt meer. ’t Wordt wel beheersbaarder, ’t wordt beter. In mijn vorige blogs heb ik behoorlijk afgegeven op de onbeheersbaarheid van ’t ongeleide projectiel dat e-mail heet. Hoe schitterend het is, hoe onmisbaar ’t is (vind ik ook!!), ik zie dat mensen blijven onderstromen in de hoeveelheid mail die zij dagelijks te verwerken hebben. Niet alleen zakelijk, maar ook privé.

Liken kennen we misschien wel ’t meest van Facebook. Het is misschien wel de belangrijkste functie die rond het delen van simpelweg berichtjes en het langzaamaan opbouwen van een tijdlijn, geintroduceerd is. Het heeft ervoor gezorgd dat je altijd op de hoogte bent van wat er gebeurt in je netwerk en wat je zelf wilt delen. Een notificatie op je smartphone, bovenin je browser op je tablet of PC. Nog veel bijzonderder is dat het bericht op één plaats staat en iedereen waar het voor zichtbaar is, dit kan liken, delen of reageren.

Dit is echt een grote verandering ten opzichte van mail. Daar sturen we namelijk eenzelfde bericht naar meerdere personen. Iedereen heeft ’t bericht. Er kan behoorlijk door elkaar heen gemaild worden, er kunnen CC’s en BCC’s gebruikt worden, etc. En het wordt helemaal een feest als er bijlages mee verspreid worden. Komt op tig plekken voor en na bewerkingen, die vaak door iedereen onafhankelijk doorgevoerd kunnen worden, weet niemand meer wat nu de juiste versie is.

Hoe mooi zou ’t zijn als het idee van Facebook, een berichtje en zelfs een bijlage/bestand, op één plaats kan voor zakelijke toepassingen? Schitterend toch? Met de technologie van nu kan dat. Zelfde geldt voor het liken, delen en reageren op deze berichten en documenten. En ja die notificatie komt gewoon via de mail, maar alle relevante informatie waar ’t om gaan, staat en blijft centraal.

Yammer
Yammer biedt zo’n oplossing om mailverkeer te reduceren. Allereerst heel even over wat Yammer niet is: het is géén complete vervanging van e-mail en mondelinge communicatie; het is daar juist een aanvulling op. Het wordt vaak de Twitter voor bedrijven genoemd. Kortgezegd vertel je net als op Twitter aan in dit geval je collega’s waar je op dit moment mee bezig bent. In veel e-mail berichten staat discussie centraal. Dit worden vaak eindeloze verhalen waar iedereen via reply-to-all het zijne of hare aan toevoegt. Op het eind weet niemand meer waar de oorspronkelijke discussie eigenlijk om ging. De oplossing? Verplaats dergelijke berichten naar Yammer en je mailbox wordt een stuk leger.

Natuurlijk is het allemaal even wennen, maar eenmaal de stap gezet, wilt u niet meer terug. Als u het leuk vindt om dit bericht te liken, doe dat gewoon. Delen mag ook. Zelfs reageren.

Bron: Aspect | ICT