Enkele beheersmaatregelen bij het uitbesteden van onderhoud

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Veel woningcorporaties denken na over het uitbesteden van het onderhoud. In de overweging en de noodzaak om kosten te reduceren, te focussen op kerntaken, het realiseren van budgetvoorspelbaarheid en het borgen van continuïteit en kwaliteit in het onderhoudsproces.

Opvallend is dat riskmanagement nog een veel te bescheiden rol in de weg naar regisserend opdrachtgeverschap speelt. Voor corporaties is het erg belangrijk dat er risico beheersmaatregelen worden genomen op de volgende onderwerpen. In dit tweede blog noem ik enkele beheersmaatregelen die u bij het uitbesteden van het onderhoud kunt gebruiken om de belangrijkste risico’s af te dekken.

Want: Hoe afhankelijk bent u van uw ‘ketenpartner’?

Richt een model in waarmee geen perverse prikkel ontstaat
Een perverse ‘omzet’ prikkel ontstaat wanneer een partij in het onderhoudsproces belangen en de mogelijkheden heeft zoveel mogelijk omzet (lees kosten) te genereren. Wanneer deze partij ook nog een rol in de organisatie van het proces speelt, wordt de verleiding wel erg groot. Er zijn een aantal modellen mogelijk die dit risico sterk beperken. Een voorbeeld hiervan is de introductie van het afkopen van het onderhoud. Hoewel afkoop een goed instrument binnen het risico management is, is dit geen doel op zich is. Uit ervaringen en cases is gebleken dat onderhoudspartijen buiten het afkoop kader weer naar andere omzet kansen gaan zoeken. Goed risico management is een combinatie van alle hierboven beschreven maatregelen.

Houd regie over je eigen ICT en voorkom afhankelijkheid van je leverancier
Ketensamenwerking heeft mooie door ICT ondersteunde procesvormen opgeleverd. Steeds meer onderhoudspartijen bieden naast de normale dienstverlening ook de ondersteunende ICT voor onderhoudsprocessen aan. Wanneer een corporatie ook van de ICT van de ketenpartner gebruik maakt, wordt de afhankelijkheid fors vergroot en ontstaat er een zogenaamde ‘soft lock-in’. Want wat zijn de risico’s: ben je eigenaar van je eigen data, heb je nog zicht op wat er gebeurt en hoe kan je eenvoudig van ICT leverancier wisselen?

Riskmanagement: hoe afhankelijk ben je van een omzet georiënteerde onderhoudspartner?
Enkele belangrijke winstpunten van ketensamenwerking zijn: een omschrijving en borging van de gezamenlijke doelen van alle ketenpartners en een professionele afstand tussen de opdrachtgever (corporaties) en opdrachtnemers (onderhoudspartijen).
Voorkom daarom de (te grote) afhankelijkheid in de relatie tussen corporatie en onderhoudspartner!
Zodoende voorkom je dat de onderhoudspartij omzet afhankelijk werkt en de kosten voor corporaties oncontroleerbaar worden.

Onderhoud uitbesteden: een kans op een nog beter proces!
Door een goede invulling aan het riskmanagement te geven, door bijvoorbeeld, het huidige onderhoudsproces niet aan 1 partij uit te besteden ontstaan prachtige kansen!
Het geeft medewerkers de kans te groeien en zich te ontwikkelen, het geeft een impuls voor kwalitatief vastgoedsturing en garanties op hogere bewonerstevredenheid, aanzienlijke kostenbesparingen en de borging van kwaliteit!

Zo’n kans laat u toch niet liggen?

Door: Joost Versteeg, MainPlus

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van MainPlus in de CorporatieGids 2015 te bekijken.