Eigen Haard: "Inspelen op gedrag huurder voor lagere energierekening"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Voor huurders wordt het steeds moeilijker hun hoofd boven het financiële water te houden, en steeds meer huishoudens komen hierdoor in de problemen. Eigen Haard probeert haar huurders een helpende hand te bieden door middel van energiecoaches, waarmee er bespaard moet worden op de energierekening. CorporatieGids.nl ging hierover in gesprek met Elise Brouwer, Medewerker Woonservice bij de Amsterdamse corporatie: "Met simpele tips en aanpassingen kunnen huurders gemakkelijk veel bereiken."

Eigen Haard heeft volgens Elise verschillende redenen om haar huurders te helpen met energiecoaches - door de corporatie opgeleide huurders die in hun buurt advies, tips en hulp geven voor een lagere energierekening - maar het drukken van de woonlasten is de voornaamste. "Natuurlijk doen wij dit enerzijds uit een 'groene' overtuiging, maar ook om huurders 'in control' te laten komen van hun woonlasten. Dit bestaat niet alleen uit het betalen van huur, maar ook de energierekening. De woonlasten zijn gestegen de afgelopen jaren, waardoor 'wonen' een steeds groter deel van het inkomen inneemt. Veel huurders hebben moeite deze te betalen waardoor de kans op huurachterstanden toeneemt."

"Wij zien daar een verantwoordelijkheid in. Huurders moeten niet alleen comfortabel kunnen wonen, het moet ook betaalbaar blijven. Daarom helpen wij de doelgroepen die het moeilijker hebben op die markt, het hoort er voor ons nu eenmaal bij."

Renoveren
Met ruim 55.000 huurwoningen is Eigen Haard één van de grootste corporaties in Nederland. Een corporatie met een opvallend bezit, want Eigen Haard bezit naar verhouding veel oude woningen. "Dit was voor ons niet een reden om de energierekening van de huurder proberen te verminderen, maar het heeft natuurlijk wel effect. Deze woningen zijn in het algemeen slechter geïsoleerd en daardoor zijn de kosten hoger. Ook hebben deze vaker last van tocht en vocht."

De corporatie helpt naast de tips huurders ook door middel van renovatie, en was het afgelopen jaar de grootste renoveerder van Amsterdam. "Wij hebben nog veel woningen met een laag energielabel en willen bij renovaties minstens naar een B-label toe. Daarom wordt er meer gekozen voor installaties die energiezuinig zijn, zoals stadsverwarming en warmte/koude-installaties. Ook richten wij ons steeds meer op klimaatneutrale- en nul-op-de-meter-woningen. Zo zoeken wij naar innovatieve en energiezuinige manieren om huurders te helpen."

TRIME
De corporatie heeft zich daarom aangesloten bij het Europese initiatief TRIME. "In dit samenwerkingsverband werken corporaties uit vijf verschillende landen - België, Engeland, Frankrijk, Nederland en Spanje - nauw met elkaar samen met één doel: het reduceren van de energierekening bij huurders. Daarbij werken wij ook aan een methode waarmee andere corporaties aan de slag kunnen gaan. Bijvoorbeeld met uitleg over hoe energiecoaches effectief kunnen worden ingezet."

"Zo hopen wij andere (Nederlandse) corporaties te leren over hoe je een positieve invloed kunt hebben op de energierekening van je huurder. Wij werken hiervoor al samen met De Key uit Amsterdam. Andere corporaties hebben inmiddels hun interesse getoond. Wij zijn dus niet de enige, maar wel 'koploper' om kennis over te dragen."

Internationaal
Vanwege de grote verschillen tussen corporaties uit de verschillende landen valt er voor Eigen Haard veel te leren. "Als je ons vergelijkt met bijvoorbeeld een corporatie uit België, dan zie je al direct enorme verschillen qua grootte. Ook de manier waarop de sector is ingericht is heel anders, bijvoorbeeld in Frankrijk is de sociale huur veel geconcentreerder. Maar omdat we onze ervaringen onderling delen, kunnen wij van elkaar leren. In Frankrijk proberen ze energiecoaches te werven door langs de deuren te gaan, terwijl wij in Amsterdam proberen mensen te bereiken met ons magazine, persberichten, social media, bewonerscommissies en evenementen."

Daarnaast onderwijst Eigen Haard haar internationale collega's in het opleiden van de energiecoaches. "Wij zijn daar momenteel het verst in. Hoewel in elk land er verschillen zullen zijn, zijn bepaalde thema's - zoals gas, verwarming en ventilatie - universeel. Wij hebben daarom de inhoudelijke kennis en opzet gedeeld met andere landen. Zo hoeven zij niet opnieuw het wiel uit te vinden."

Energiecoaches
Eigen Haard heeft daarbij bewust gekozen om huurders op te leiden tot energiecoaches. "Wij denken dat huurders eerder dingen zullen aannemen van hun buren dan van de woningcorporatie. Daarnaast is het een mooie manier waarop buren elkaar kunnen leren kennen. Maar daarnaast willen we ook medewerkers, zoals wijkbeheerders en vakmannen een training geven. Zij komen geregeld achter de voordeur en kunnen dan gelijk tips geven aan de bewoners."

Verbeteren gedrag
De corporatie richt zich daarbij vooral op het veranderen van gedrag bij huurders. "Wij denken dat je hiermee net zoveel kunt besparen als met technische verbeteringen, maar dat deze winst wel een stuk gemakkelijker te behalen is," legt Elise uit. "Met hele simpele tips kun je veel bereiken, en daar zetten we op in. Was je was bijvoorbeeld op dertig in plaats van zestig graden, douche minder heet en korter of zet de thermostaat een graadje lager. Simpele tips die uiteindelijk het verschil kunnen maken."

Daarnaast is bij veel huurders een andere mindset nodig. "Wanneer wij bijvoorbeeld een woning renoveren en extra isolatie toevoegen, kunnen huurders makkelijker besparen op hun energierekening. We zien echter dat een groep huurders denkt door te kunnen gaan met hun huidige gedrag - en soms zelfs extra energie verspillen - omdat ze denken dat hun energierekening toch wel omlaag gaat. Maar dat gebeurt niet omdat hun gedrag niet verandert. Voor ons een teken dat in dit aspect er nog genoeg werk aan de winkel is."

Meterstanden
Voor de huurders die mee willen werken aan het initiatief verandert er niet veel in hun huis. "Een coach komt bij hen op bezoek en voor enkele maanden proberen wij samen zoveel mogelijk energie te besparen. Huurders moeten elke maand hun meterstanden doorgeven en ontvangen elke maand nieuwe bespaartips. In dit traject van vier maanden houden wij zo hun verbruik in de gaten, om uiteindelijk te zien of de tips ook effect hebben."

Eigen Haard hoopt na het volgende 'stookseizoen' de eerste resultaten te kunnen presenteren. "Het afgelopen seizoen hebben wij de eerste meting gedaan, maar toen hadden wij nog net te weinig deelnemers. Ook kun je de cijfers nog niet vergelijken. Wij werken hierbij nauw samen met de TU Delft, die voor ons de data zal analyseren."

Negen procent
"Uiteindelijk willen wij met de tips en energiecoaches een afname van negen procent op de energierekening bereiken," legt Elise uit. "Wij willen de impact van een verandering qua gedrag meten, of kijken of er wellicht andere manieren zijn om de huurder te helpen. TRIME duurt tot 2017 en dan moeten wij de eerste resultaten opleveren en hopelijk onze huurders voorzien van een lagere energierekening."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 14 juli 2016